تور کر فلوت تهران در اروپا به پایان رسید

نت پیانو

تور کر فلوت تهران در اروپا به پایان رسید

تور کر فلوت تهران در اروپا به پایان رسید موسیقی

2018-04-03 16:26:19


کر فلوت تهران (TCF) به سرپرستی فیروزه نوائی و رهبری سعید تقدسی مجموعه کنسرت هایی را در شهرهای زوریخ، فلدکیرش، گراتس و وین در روزهای ۲۳ تا ۲۸ مارچ به روی صحنه بردند. در این مجموعه کنسرت ها، سولیست های مختلفی کر فلوت تهران را همراهی کردند و همچنین در شهر گراتس برای اولین بار، یک رهبر میهمان نیز هدایت تعدادی از قطعاتِ کنسرتِ کر فلوت را به عهده گرفت.




در این تور، در شهر زوریخ، آثار زیر به روی صحنه رفت:




در این برنامه پیام تقدسی، سولیست ویولنسل، کنسرتو ویولنسل ویوالدی (Konzert für Cello in C-Moll, RV. 401) را به همراه کر فلوت تهران به روی صحنه برد. همچنین قطعه دیامانتس دِایِر (Diamants d’air) اثر فلیپ راسین (Philippe Racine) آهنگساز معاصر با پنج سولیست: ماتیاس تسیگلر، فیروزه نوایی، ریحانه حاجی محمد، شایان حاصلی و غزاله میرزازاده به اجرا رسید.


در کنسرت بعدی کر فلوت تهران که در شهر فیلدکیخت به اجرا رسید، کیان سلطانی سولیست ویولنسل کنسرتو ویولنسل ویوالدی (Konzert für Cello in C-Moll, RV. 401) را به همراه کر فلوت تهران به روی صحنه برد.


لیست قطعات این برنامه چنین بود:






کنسرت بعدی کر فلوت تهران در شهر گراتس اتریش اجرا شد، در این کنسرت نصیر حیدریان راستی (رهبر ارکستر و مدرس دانشگاه موسیقی گراتس) به عنوان رهبر میهمان دو قطعه را رهبری کرد و دیگر قطعات مانند برنامه های دیگر با رهبری سعید تقدسی به اجرا رسید. در این شب، نینا کلینار (Nina Klinar)، نوازنده ساکسوفن سولیست کر فلوت تهران بود؛ وی کنسرتو ویولنسل ویوالدی (Konzert für Cello in C-Moll, RV. 401) را به صورت تنظیم شده برای ساکسفون به اجرا گذاشت.


قطعات این برنامه به این شرح بود:




کنسرت پایانی کر فلوت تهران که در شهر وین اجرا شد که سولیست فلوت آن، رضا ناژفر بود. قطعات این برنامه به این شرح بود:






در این برنامه ها، محمد صادقی، سعید تقدسی و محمد هادی مجیدی به عنوان تنظیم کنندگان ایرانی قطعات کر فلوت تهران، با این گروه همکاری داشتند.


در کنار این چهار کنسرت، پنج مسترکلاس فلوت هم زیر نظر ماتیاس تیگلر (Matthias Ziegler) در دانشگاه زوریخ (Zürich) برگزار شد و نوازندگان کر فلوت تهران در این مستر کلاس ها شرکت داشتند. در شهر گراتس مستر کلاس فلوت با نیل تیلو کرمر (Nils-Thilo Krämer) استاد دانشگاه موسیقی و هنرهای تجسمی گراتس (Universität für Musik und) برگزار شد. بعد از کنسرت در کنسرواتوار فورالبرگ در شهر فلدکیرش (Feldkirch) مستر کلاسی زیر نظر نُلون بارگین (Nolwenn Bargin) برگزار شد.


در شهر وین باربارا کیسلرهاوسه (Barbara Gisler-Haase) سولیست فلوت و رئیس دانشگاه موسیقی ام دِ وِ وین (Universität für Musik und) و همینطور بیرگیت رامسل (Birgit Ramsl-Gaal) که او نیز استاد فلوت دانشگاه ام دِ وِ وین است، مستر کلاسی برای کر فلوت تهران برپا کردند.


فیروزه نوائی، سولیست و استاد فلوت درباره این کنسرت های می گوید: خوشبختانه تمام این کنسرت ها در دانشگاه های مهم اروپایی برگزار شد و این اتفاق موجب نظر مثبت به کَر فلوت و توجه بی حدى نسبت به ایران و ایرانیان و سطح اجرایى کر فلوت از طرف استادان این دانشگاه ها و مخاطبین این برنامه ها شد.


نوایی درباره مستر کلاس ها افزود: در این مستر کلاس ها نوازندگان کر فلوت تهران این خوش اقبالی را داشتند که از کلاس های دو استاد معتبر و بین المللی فلوت یعنی ماتیاس تیگلر و نلون بارگین استفاده کنند. خوشبختانه این دو استاد از سطح نوازندگی اعضای کر فلوت تهران بسیار راضی بودند و هر دو نوازندگان کر را بسیار تشویق کردند. این مجموعه کنسرت ها با استقبال زیادی مواجه شد و همچنین مورد ارزیابی منتقدانی قرار گرفت و نمونه ای از نظرات منتقدان در «مجله فرهنگ» (kulturzeitschrift.at) کشور اتریش به زبان آلمانی به انتشار رسید که افتخار بزرگی برای کر فلوت تهران محسوب می شود.




تور کر فلوت تهران در اروپا به پایان رسید مطالب مشابه

مرور آلبوم «یال و باد»

مرور آلبوم «یال و باد»
7223d974e0065aff7c186f2e1137e663 -

مرور آلبوم «یال و باد» موسیقی

2018-04-02 16:26:00






مرز مبهمِ اصل بودن

«یال و باد» مسأله‌ای را پیش روی می‌گذارد و آن مسأله‌ی اصل (اوریجینال) بودن است. یا به بیان دقیق‌تر حد و مرز تأثیرپذیری و تقلید. این را آغاز قطعه‌ی «تلخ» به شنونده می‌گوید که نشانِ همزمان دارد از «هفت گاه معلق» در رنگ‌‌آمیزی افه‌ها و کمی بعد «شهر خاموش» و «لایه‌های تاریکی» در تکرار پژواک‌گون میانِ بافت و پیش بردن قطعه از طریق نقش‌مایه‌های بس خُرد (که جمع‌شان حتا تم کوتاهی را هم تشکیل نمی‌دهد).



اما این‌ همه گذراست و همان جا که پس از مقدمه‌ای کوک‌خورده به ادامه‌ی قطعه، «حسام اینانلو» به قطعه بازمی‌گردد، رنگ می‌بازد و تنها به یاد می‌آورد که در گذشته نیز می‌شد این شباهت‌ها را دید اما هرگز نه به اندازه‌ی یال و باد.



بخش بزرگی از آن را (می‌شد و هنوز هم) می‌توان به تکوین یک سلیقه‌ی صوتی خاص برای آهنگسازی کمانچه و آنسامبل نسبت داد که حالا کم‌کم شیوه‌ی مستقلی پیدا کرده و بخشی را هم به حضور آهنگساز-نوازنده‌ها در موسیقی ایرانی که جز استثناها، ناگزیر هر چه می‌نویسند برای «سازشان و آنسامبل» از آب در می‌آید، نه برای آنسامبل یا ساز دیگر زیرا تنها امکان نگریستن از درون صافی ساز خودشان را دارند.



باقی، جز آنجا که هنوز رد پای رنگ‌باخته‌ی تأثیرها خودنمایی می‌کند زبان شناخته‌شده‌ی آهنگساز است که قطعه‌ها را پیش می‌برد؛ برخورد‌های آشنا، خواه در ملودی‌پردازی (با تم‌هایی که گویی در کارهای دیگر آهنگساز هم حضور داشته‌اند) و خواه در تکنیک‌های انسجام‌بخشی اثر (با وصل تم‌های پایانی به قطعه‌ی بعدی مثل پیوند «تلخ» به «وهم»).



چنین یکدستی‌ای در پروردن ماده‌ی موسیقایی همان است که پیش از این (پس از دو سه آلبوم نخست) می‌شد به عنوان تداوم یا شکل‌گیری یک زبان شخصی از آن یاد کرد و اکنون با دو رقمی شدن تعداد آلبوم‌ها در خطر افتادن به دام تکرار و توقف کامل است. زیرا ویژگی‌ها چنان تکرار می‌شوند که زیبایی برآمده از انسجام به فرسودگی می‌گراید. و باز ما را به شکل دیگری از پرسش نخست بازمی‌گرداند که؛ مرز اصل بودن در سنجش با آثار پیشین یک آهنگساز کجاست؟



نویز




***



گفتگوی هارمونیک


«یال و باد» آلبومی است بی کلام ساخته نوازنده کمانچه «حسام اینانلو». در این اثر فضاهای صوتی توسط سازهای کمانچه، کمانچه آلتو، کلارینت، کلارینت باس، نی و ویولنسل ایجاد شده است. این آلبوم شش بخش دارد و نشر هرمس آن را منتشر کرده است. «آرمان عامری»، «ندا مشرفی زاده» و «سهیل پیغمبری» هنرمندان دیگری هستند که در این آلبوم به عنوان نوازنده حضور داشته‌اند.

مرور آلبوم «یال و باد» مطالب مشابه

فواصل خنثی یا میانه (II)

فواصل خنثی یا میانه (II)
b7400cfc452a753e2dbb4dbaadaf301f -

فواصل خنثی یا میانه (II) موسیقی

2018-04-02 12:26:52






معکوس فاصله چهارم بزرگ فاصله ای است به نام پنجم کوچک (Minor Fifth) که معادل ۶۵۰ سنت در سیستم ۲۴ قسمتی مساوی است. ناگفته نماند که ویشنگردسی فاصله چهارم بزرگ را از جهت آنکه معادل هارمونیک ۱۱ (فاصله ۸/۱۱) هست دارای نقش مهمی می داند.


اما همچنان که آلیوس هابا (Alois Hába) آهنگساز و تئوریسین چک) نیز در آثار خود از لفظ خنثی استفاده کرده است، امروزه اعتقاد بر این است که فاصله خنثی فاصله ای است که نه مینور است و نه ماژور بلکه در بین آنها قرار دارد. (Skinner 2007:23) مثلا در سیستم ۲۴ قسمتی مساوی فاصله خنثی ۳۵۰ سنتی را می توان بین فاصله سوم کوچک ۳۰۰ سنتی و فاصله سوم بزرگ ۴۰۰ سنتی مشاهده نمود و همچنانکه قبلا عنوان شد آن را نصف لگاریتمی فاصله پنجم فرض کرد.


سیاوش بیضایی، آهنگسازو محقق موسیقی به فاصله خنثی، “فاصله میانه” می گوید. طبق نظر او برای نامگذاری بعضی از درجات ربع پرده ای و به دلیل کارکرد موسیقایی مستقل آنها و نامفهوم بودن عبارت “خنثی” باید از لفظ “میانه” استفاده کرد. (بیضایی ۱۳۸۲)














سیاوش بیضایی به جای به کارگیری عباراتی مانند: “ترایتون خنثی” یا “چهارم بزرگ” فاصله ۵۵۰ سنتی را “چهارم نیم افزوده” و فاصله پنجم کوچک ۶۵۰ سنتی را “پنجم نیم کاسته” می نامد (بیضایی ۱۳۸۲ ٬ ۶۸). در منابع دیگر نیز لفظ نیم افزوده (semi-augmented) و نیم کاسته (semi-diminished) به کار رفته است. (Huygens-Fokker Foundation 2017)


داو کینان (Dave Keenan) محقق استرالیایی موسیقی میکروتونال و یکی از طراحان شیوه نت نویسی میکروتونال (sagittal) برای نامگذاری فواصل چهارم و پنجم نیم افزوده از پیشوند “Super” استفاده می کند، مثل: “Super fourth – Super fifth”. او همچنین برای نامگذاری چهارم و پنجم نیم کاسته از پیشوند “Sub” برای مثال: “Sub fourth- Sub fifth” استفاده می کند. (Keenan 1999)








در متون قدیم ایرانی مرتبط با تئوری فواصل و دست کم از زمان فارابی به بعد عباراتی مانند “وسطی زلزل” (معادل سوم خنثی) و “مجنب” (معادل دوم خنثی) در توصیف این فواصل استفاده شده است. (بیضایی ۱۳۸۲)












تنوع اندازه فواصل خنثی

همچنانکه قبلا ذکر شد، به دلیل تنوع سیستمهای کوک چه در فرهنگ اروپایی و چه در فرهنگهای غیر اروپایی فواصل موسیقایی اندازه های مختلفی را نشان می دهند. به همین دلیل یک ملودی خاص در سیستمهای مختلف لحن متفاوتی پیدا می کند. در یک مورد هورن-بوستل (Hornbostel) موسیقی شناس تطبیقی؛ به هنگام تحقیق در موسیقی تونس به نتایجی جالب دست یافت. طبق نظر او فاصله سوم کوچک محدوده بین ۲۷۵ تا ۳۲۵ سنت و فاصله سوم خنثی یا میانه محدوده ۳۲۵ تا ۳۷۵ سنت را شامل می شود. (Ghrb 2005:72)


علی رغم تلاش تئوریسین های معاصر و قدیم (مانند فارابی و ابن سینا و زلزل) در تعیین جایگاه فواصل خنثی یا میانه «شناور بودن محدوده فواصل» به عنوان یکی از مشخصه های فرهنگهای غیر اروپایی احتمالا دلیلی حسی دارد، چراکه این نوازنده است که بر اساس حس زیباشناختی خود عمل می کند و اندازه فاصله را تعیین می نماید. ولی اگر در نهایت سیستم کوکی تعریف شود، باید پایبندی به فواصل آن سیستم کوک وجود داشته باشد. به عنوان مثال در جدول زیر چهار سیستم تقسیم مساوی متفاوت را مشاهده می کنیم. در سیستم ۲۴ و ۲۸ قسمتی «سوم میانه» دقیقا میانگین «سوم کوچک» و «سوم بزرگ» است، در حالی که در سیستم ۳۶ قسمتی چنین نیست و «سوم میانه» ۳۳۳٫۳۳ یا ۳۶۶٫۶۶ هیچ رابطه ای با «سوم بزرگ» و «سوم کوچک» آن سیستم ندارد.

فواصل خنثی یا میانه (II) مطالب مشابه

نامه سر گشاده کیهان کلهر اختلال در کنسرت گروه لیان

نامه سر گشاده کیهان کلهر اختلال در کنسرت گروه لیان
676460db06d9c4fe9aa585f794b433d8 -

نامه سر گشاده کیهان کلهر اختلال در کنسرت گروه لیان موسیقی

2018-04-02 00:27:16






محسن شریفیان نوازنده و پژوهشگر موسیقی جنوب ایران، پس از سالها برپایی کنسرت با ارکستر خود که «لیان» نام دارد، بارها مورد تهدید به جلوگیری از اجرای کنسرت قرار گرفته است. این تهدید ها در مواردی هم عملی شده و موجب لغو کنسرت های او با وجود مجوز قانونی در شهرهای مختلف و مخصوصا در بوشهر که خواستگاه این موسیقی است شده. کنسرت محسن شریفیان شب گذشته در حالی در شهر کلمه از توابع بوشهر برگزار شد که در حین اجرای برنامه دو بار برق محل برگزاری کنسرت قطع شد و بانوان و کودکان در آن تاریکی با مشکلات زیادی رو به رو شدند. کیهان کلهر در واکنش به این جسارت بزرگ به ساحت موسیقی بیانیه ای صادر کرده که در ادامه می خوانید:


خبر تاسف باریست که می‌بایست باعث شرمساری کسانی باشد که تحمل شادی مردم صبور و متین این کشور را ندارند، بله، قطعی غیر عادی برق و اینترنت شهر کلمه از توابع استان بوشهر در حین اجرای کنسرت محسن شریفیان و گروه لیان! او دیشب در دیار خودش به دلیل قطع برقِ تمام شهر به دستور یکی از مقامات این شهرستان از ادامه کنسرت باز ماند و حتی حضور چند هزار نفری مردم علاقمندی که از شهرها و استان‌های مختلف ایران به قصد تماشای کنسرت به این استادیوم آمده بودند نتوانست باعث لغو خواسته آن “مسئول” شود. متاسفانه این هنرمند سالهاست که از جانب مسئولان رسانه و مقامات استان بوشهر مورد بی مهری و بی احترامی قرار گرفته به حدی که بردن نام او در رادیو و تلویزیون شهر متبوع اش ممنوع است!



با خبر شدم زنان و مردان هنر دوست و علاقمند بدلیل قطع برق در تاریکی و بی نظمی با مشکلات فراوانی در حین جابجایی و بیرون رفتن از محوطه استادیوم مواجه شدند، جای بسی خجالت و سرافکندگی ست برای کسانی که هیچگاه جوابگوی خواست ها و نیازهای این مردم مظلوم و عالیقدر نبوده اند و از قرار قصد شنیدن اعتراضات آنان را نیز ندارند.


متاسفانه این اولین بار نیست که اعمال سلایق شخصی که زاده خودسری و ملوک الطوایفی در جای‌جای این مملکت است، صورت پذیرفته و متاسفانه آخرین بار نیز نخواهد بود.


اینبار جامعه هنرمندان کشور نباید در مقابل چنین فجایع اسف باری سکوت کند، از آنجا که موسیقی دانان و هنرمندان ایران تشکل مستقل صنفی ندارند که قائدتا می‌بایست پیگیر چنین مسائلی باشد، نمایندگان استان بوشهر در مجلس و وزیر ارشاد و دیگر مسئولین شهر کلمه باید مستقیماً جوابگوی مردم و جامعه هنری کشور باشند.


امیدواریم که اینبار مسئولین خاطی شناسایی و مورد بازخواست قرار گیرند نه اینکه طبق معمول تقصیر متوجه عوامل خارجی و مظنونین همیشگی شود…


کیهان کلهر

نامه سر گشاده کیهان کلهر اختلال در کنسرت گروه لیان مطالب مشابه

فواصل خنثی یا میانه (I)

فواصل خنثی یا میانه (I)
b7400cfc452a753e2dbb4dbaadaf301f -

فواصل خنثی یا میانه (I) موسیقی

2018-04-01 16:26:45






دنیای اطراف ما مملو از صداهایی با فرکانسهای مختلف هستند که به شرط قرار گرفتن در محدوده شنیداری ۲۰-۲۰۰۰۰ HZ قابل درک می باشند. انسان در این دنیای پر از صدا و در طول تاریخ فرکانس هایی را از محدوده شنیداری انتخاب کرد تا فاصله موسیقایی ایجاد و به بیانی ملودیک دست یابد. فلوتهای استخوانی باقی مانده از هزاران سال پیش مؤید این مطلب اند. با گذشت قرنها بشر متوجه مفهومی به نام سیستم کوک شد. سیستم کوک روشی است که تئوریسین یا نوازنده به وسیله آن مشخص می کند چه فواصلی را برای اشل صوتی خود انتخاب کند. (Alves 2013:10)




در طی قرون مختلف انواع و اقسام سیستمهای کوک در اروپا به کاربرده شده و بنا به دلایل مختلف مانند ایجاد اشکال در مدولاسیون در نهایت به صورت سیستم استاندارد ۱۲ نیم پرده مساوی تثبیت گردید.

در این سیستم به دلیل مساوی بودن نیم پرده ها امکان مدولاسیون بین تمام تونالیته های ماژور و مینور وجود
دارد.


با این حال در فرهنگ های موسیقی غیر اروپایی، تنوع سیستمهای کوک فراوان بوده و در موسیقی میکروتونال و تعدای از فرهنگهای موسیقایی مانند موسیقی خاورمیانه فواصلی متفاوت از پرده و نیم پرده کاربرد دارد. مثلا در موسیقی ایران فواصل میکروتونال “خنثی” (Neutral) یا “میانه” باعث شکل گیری لحن خاص موسیقی دستگاهی شده اند.



فاصله خنثی (Neutral Interval)

اصطلاح فاصله خنثی اولین بار توسط لندجان پیتر نیکولاس (land Jan Pieter Nicolaas) حین مطالعه موسیقی عرب و در مقاله
“Recherche sur l’histoire de la gamme arabe” وضع گردید. (Ghrab 2005:69) هرمان فون هلمهولتز (۱۸۲۱-۱۸۹۴) فیزیکدان آلمانی نیز در کتاب “On the Sensations of Tone”
این لفظ را به کار برده است. او می نویسد فاصله خنثی فاصله ای است بین دو فاصله اروپایی که خاصیت هیچ کدام از آن دو را نداشته باشد (البته منظور خود از فاصله اروپایی را قید نمی کند). (Helmholtz 1885:525)

















آنچنانکه از توضیحات هلمهولتز بر می آید، ظاهرا تاثیر شنیداری فاصله خنثی مشخص کننده آن است که به سمت چه فاصله ای گرایش پیدا می کند. مثلا وی عنوان می کند که فاصله سوم خنثی زلزل (۳۵۵ سنت) یک فاصله خنثی واقعی است چرا که رفتاری کاملا مستقل داشته و گرایش لحنی به سوی سوم کوچک طبیعی ۳۱۶ سنت و سوم بزرگ طبیعی ۳۸۶سنت ندارد. نگاه هلمهولتز از این نظر جالب است که فاصله خنثی را دقیقا میانگین حسابی دو فاصله اطراف آن فرض می کند:






از طرف دیگر می توان فرض کرد که اندازه فاصله سوم خنثی نصف لگاریتمی فاصله پنجم طبیعی است.


هلمهولتز در جایی دیگر لفظ خنثی (Neutral) را در مورد پنجم افزوده یا ششم کاسته (ترایتون) نیز به کار می برد. او فاصله ۵۵۰ سنت را ترایتون خنثی می نامد (Helmholtz 1885:525). بر عکس او ایوان ویشنگردسی (Ivan Wyschnegradsky) آهنگساز و محقق میکروتونال روس، در مورد فاصله ترایتون خنثی ۵۵۰ سنتی (مورد اشاره هلمهولتز) عنوان فاصله چهارم بزرگ (Major fourth) را استفاده می کند (Skinner 2007:25):









فواصل خنثی یا میانه (I) مطالب مشابه

شکوری: استاد باید شاگردش را به اطرافش حساس و هوشیار کند

شکوری: استاد باید شاگردش را به اطرافش حساس و هوشیار کند
604d906d5c9a5b1a50d943adfd4a4939 -

شکوری: استاد باید شاگردش را به اطرافش حساس و هوشیار کند موسیقی

2018-04-01 16:26:20





شهره شکوری


از تجربیاتتان در زمینه تدریس و آن مطالبی ک مایل هستید شنوندگان ما بدانند در زمینه تدریس بفرمایید؟

اول از اینکه بنده به تدریس علاقه دارم و فکر می کنم وقتی که شما کاری را دوست دارید، خود به خود در آن ایده های نو هم دوست دارید بیاورید و با آن بیشتر می توانید کارهای که می خواهید را انجام دهید. بنده فکر می کنم درسی که من داده ام برای شاگردانی که ۵ ساله هستند یا کسانی که مثلا ۸۵ ساله هستند باید تفاوت داشته باشد ولی مسئله ای که در آن مشترک است آن وصلی است که به سازشان دارند، بنده به این موضوع تاکید می کنم برای آن که اگر آن را نداشته باشند و اگر واقعا ندانند که چکار دارند می کنند و برای چه دارند ساز می زنند به بی راهه می روند.


خیلی تاکید می کنم به اینکه حتما دیسیپلین داشته باشند در کارشان و تمرین کنند هر روز، مثلا شاگردانی که از ایران دارم کلاس را زیاد به هم می زنند و بی نظم هستند و خونه خاله می روند و… این اتفاق ها که برای دیگران در دنیا پیش نمی آید، معمولا برای ایرانیها زیاد اتفاق میافتد! در ضمن فکر می کنم هر کس یک ظرفیت و توانایی دارد، اینها را به عنوان یک معلم باید به هنر جویان یادآوری کنم.


وقتی بنده شاگردی که دارم که یک هنرجو ۸۵ ساله است و مریضی های زیادی دارد ولی آنقدر لذت می برد از این که دارد این ساز را می زند یا این قطعه را می زند… البته خوب می دانم که توانایی این فرد در همین میزان است ولی زمانی که ساز می زند و خوشحال می شود و روزش زیبا می شود، همین برای من کافی است.


برای کودکان چیزی که می خواهم، دقت به اطرافشان است چون آن کودکان به نظر بنده خیلی خود به خودی تر هستند مثلا وقتی مبحث متر را می خواهم درس بدهم و به آنها بگویم که چگونه متر های مختلف رو پیدا کنند، از آنها می خواهم آن را فقط روی کاغذ پیدا نکنند و آن نتی که دارند در اطرافشان، در خودشان پیدا کنند، مدلی که راه می روند که ریتم خاصی دارد… بعد چیزهایی که در اطراف هست، در زندگی روزمره، همه اینها یک ریتم خاصی دارند، اینها را باید پیدا کنند چون بچه ها چیزی که خیلی دوست دارند اکتشاف است. فکر می کنم به عنوان یک معلم من باید آن لذت کشف کردن و یاد گرفتن در یک موضوع را به آن ها یاد بدهم و به آنها این را وصل کنم.

شکوری: استاد باید شاگردش را به اطرافش حساس و هوشیار کند مطالب مشابه

خوزه آنتونیو آبرئو، پایه گذار اِل سیستما، درگذشت!

نت پیانو

خوزه آنتونیو آبرئو، پایه گذار اِل سیستما، درگذشت!

خوزه آنتونیو آبرئو، پایه گذار اِل سیستما، درگذشت! موسیقی

2018-03-28 12:27:10


موسیقیدان ونزوئلایی، مایسترو خوزه آنتونیو آبرئو، بنیان گذار اِل سیستما، روز شنبه ۲۴ مارس ۲۰۱۸ در سن ۷۸ سالگی، در کاراکاس پایتخت این کشور، درگذشت. اِل سیستما که برنامه آموزش موسیقی جهت کودکان محروم است، تاکنون در بیش از پنجاه کشور به اجرا درآمده است.





آبرئو ۷ می ۱۹۳۹ در شهر والِرا (Valera) در ونزوئلا متولد شده بود. او تحصیل کرده رشته اقتصاد بود و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه کاتولیک آندره بلو (Andrés Bello) دریافت کرده بود. او همچنین در دانشگاه میشیگان تحصیلات عالی در زمینه اقتصاد نفت انجام داده بود.

وی همچنین موسیقی را تحت نظر دورالیزا جیمِنِز دو مِدینا (Doralisa Jimenez de Medina) در بارکیسیمِتو (Barquisimeto) فرا گرفته بود.


برنامه اِل سیستما که آموزش هزاران جوان ونزوئلایی را شامل می شد، الهام بخش «اقدام اجتماعی برای موسیقی» بود که آموزش موسیقی را در خدمت دفاع از کودکان در آورده بود. تعهد همیشگی او برای آموزش، توانبخشی و پیشگیری کودکان و جوانان با موفقیت بسیار روبرو شده بود. آبرئو متقاعد شده بود که آموزش موسیقی ابزار اصلی بیداری خلاقانه جوانان است و تمرین ارکستری و کرال به همگرایی و توسعه هبستگی اجتماعی کمک می کند.


آبرئو جوایز بسیاری برای این برنامه از جمله جایزه بین المللی موسیقی یونسکو در سال ۱۹۹۳ و نشان لژیون دونور در سال ۲۰۰۹ دریافت کرد. او همچنین از طرف سِر سیمون راتِل (Sir Simon Rattle)، رهبر ارکستر بریتانیایی، برای دریافت جایزه صلح نوبل پیشنهاد شده بود.
مشهورترین شاگرد اِل سیستما بدون هیچ شکی، گوستاوو دودامل (Gustavo Dudamel) است. امروزه گوستاوو یکی از مشهورترین رهبران ارکستر در دنیا است. وی که در حال حاضر مدیریت موسیقی ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس را بر عهد دارد، پس از فوت مایستر آبرئو با انتشار عکسی از استاد خود در شبکه های اجتماعی نوشت: «با تمام عشق و قدردانی جاودانه به پدرمان و آفریننده اِل سیستما».


مدیر کل یونسکو، خانم اُدری آزولای (Audrey Azoulay) یکی از شخصیت هایی است که به آنتونیو آبرئو ادای احترام کرد. آبرئو ۱۴ اکتبر سال ۱۹۹۸، برای قدردانی از ایفای نقش در ترویج آرمان های سازمان یونسکو و تعهد شخصی اش در گسترش هنر و گفتگوی بین فرهنگی از طریق ارکستر جوانان و کودکان، به عنوان سفیر حسن نیت یونسکو برگزیده شده بود. خانم آزولای یادآور شد که آبرئو از موسیقی به عنوان نیروی آموزش همگانی با ایجاد دگرگونی در زندگی هزاران جوان بهره جسته بود.


نیکولاس مادورو (Nicolas Maduro)، رییس جمهور ونزوئلا در پی درگذشت مایستر خوزه آنتونیو آبرئو سه روز در کشورش عزای عمومی اعلام کرد. او در پیام خود از آبرئو به عنوان «میراث بزرگ اخلاق، مرام و فرهنگ» یاد کرد و خاطر نشان کرد که آثار وی در محله های ونزوئلا در جریان است.


به همین مناسبت دفتر یادبودی در سفارت بولیواری ونزوئلا در تهران، در روزهای ۲۸ و ۲۹ مارس ۲۰۱۸ (برابر با ۸ و ۹ فروردین ماه ۱۳۹۷) از ساعت ۱۰ تا ۱۳ گشوده شده است.


fr.unesco.org


francemusique.fr


fr.wikipedia.org

خوزه آنتونیو آبرئو، پایه گذار اِل سیستما، درگذشت! مطالب مشابه

یادداشتی بر آلبوم «صوفی»

یادداشتی بر آلبوم «صوفی»
de5c48175a5c66e88fe403a11d9c7b49 -

یادداشتی بر آلبوم «صوفی» موسیقی

2018-03-27 16:26:01






صوفی بیا که خرقه‌ی سالوس بر کشیم!

«صوفی» از دقیق‌ترین نام‌هایی‌ست که تاکنون برای یک آلبوم موسیقی انتخاب شده است. برای شرح این مدعا باید کمی به عقب برگردیم. سال ۱۳۷۹ آلبومی منتشر شد با نام «مستانه» به خوانندگی علیرضا افتخاری و سه‌تار جلال ذوالفنون که تا امروز به لطف رسانه‌ی ملی زیاد شنیده شده است. همه‌ی تصنیف‌های آلبوم -به جز یک مورد- شش‌‌وهشت‌های مستانه‌ای بودند، هر کدام روی غزلی. هر تصنیف از درآمد یک دستگاه شروع و با دم دستی‌ترین ملودی‌ها بالا و پایین می‌شد و با چاشنیِ الحان و اطوار آشنای خواننده‌ی آلبوم نیز همراه بود. چه ایرادی دارد؟



یک شب خوشحال را تصور کنیم و جمعی و بزمی و یک دیوان شعر و سه‌تار و کسی ‌از جمع که صدایی دارد و خرده ذوقی، و مهمانانی که شاید در طول ‌سال، یک دقیقه هم سراغِ صدای سه‌تار نروند؛ ولی وقتی چنین حالی مهیاست، چرا که نه! فراموش نکنیم آنچه که در چنین ساحتی اجرا می‌شود هم، به هر حال موسیقی است. یک موسیقی ایرانیِ دورهمی. قطعات آلبوم «صوفی» هم، حدود هفت سال بعد از انتشار «مستانه»، با رویکردی مشابه ولی با رنگ و لعابی دیگر جمع شده‌اند. دو نفر به مهمانان بزم اضافه شده‌ و درخواست می‌شود آنها هم هنرنمایی کنند.



منتها اگر در بزمِ مستانه کسی حین غزل‌خوانی‌ها، آن وسط مطایبه‌ای هم می‌کرد، یا کسی می‌رفت و دیگری می‌آمد، ملالی نبود اما در بزم صوفی، صوفیان انتظار دارند همه برای شنیدن موسیقیِ‌ بداهه‌شان سراپا گوش باشند و تفاوتِ‌ پنج‌ضربی و هفت‌ضربی‌شان با شش‌وهشت‌های مستانه‌خوان‌ها را متوجه باشند و دلخور خواهند شد اگر کسی به هنرشان بی‌توجهی نشان دهد. (روزی روزگاری مستانه‌خوان‌ها هم چنین بادی به سر داشتند). یک «رِند» لازم است تا در گوشِ صوفیِ مجلس، بیتی از حافظ بخواند و میِ صوفی‌افکنی به دستشان دهد تا خود را به تبختر از صفای دورهمی‌ محروم نکنند.

نویز

***



گفتگوی هارمونیک




صوفی اثری است که در سال ۱۳۸۸ توسط انتشارات ماهور به بازار عرضه شده است. محمد معتمدی خواننده این اثر درباره این آلبوم می گوید: «بهانه ضبط این اثر، شرکت در فستیوال جهان صوفی سال ۲۰۰۷ در پاکستان بود، جایی که اکثر گروه های شرکت کننده در آن به اجرای موسیقی عرفانی و غلباً مبتنی بر بداهه خوانی و بداهه نوازی پرداختند. این مسئله ما را بر آن داشت که فارغ از هرگونه تمرین و رپرتواری معین و با الهام از فضای فستویال به اجرای یک موسیقی کاملاً بداهه بپردازیم که البته حضور تنها یک ساز ملودیک در گروه کار را ساده تر نمود.» نوازندگان این آلبوم، سینا جهان آبادی (کمانچه) و حسین رضایی نیا (دف و دایره)، رزا یزدانی (دهل) می باشند.






یادداشتی بر آلبوم «صوفی» مطالب مشابه

فراخوان دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان

فراخوان دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان
b054c4e3f6215a032f1dd6e0fc46a8b9 -

فراخوان دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان موسیقی

2018-03-26 16:26:03






«دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان» با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش اصلی (موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی نواحی ایران و موسیقی کلاسیک) برگزار خواهد شد.



در بخش «موسیقی دستگاهی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی؛ در بخش «موسیقی کلاسیک» نوازندگان سازهای ابوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، گیتار کلاسیک، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن؛ و در بخش «موسیقی نواحی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای به رقابت خواهند پرداخت.





این جشنواره در قالب سه گروه سنی «الف» (۱۵ تا ۱۸ سال: متولدین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲)، «ب» (۱۹ تا ۲۳ سال: متولدین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸) و «ج» (۲۴ تا ۲۹ سال: متولدین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳) برگزار خواهد شد؛ متقاضیانی که سن آنها از ۱۵ سال کمتر است نیز، در صورت آمادگی و تمایل، می‌توانند آثار خود را برای بررسی در گروه «الف» ارسال کنند.





همچنین، در حوزۀ موسیقی دستگاهی، علاوه بر بخش «حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی»، بخش جدیدی با عنوان «بخش ویژۀ موسیقی دستگاهی» با موضوع «آهنگسازی‌ ـ نوازندگی» در نظر گرفته شده است. در این بخش نوازندگان سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی (تار، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی)، با سقف سنی ۲۹ سال، مجاز به شرکت هستند.



این جشنواره در دو مرحله برگزار خواهد شد. در مرحلۀ اول باید رپرتوارِ مشخص‌شده برای هر بخش به صورت تصویری ضبط و در موعد مقرر (حداکثر تا ۳۱/۳/۱۳۹۷)، همراه با مدارکِ مندرج در فراخوان، به دبیرخانۀ جشنواره ارسال شود. پس از بررسی و ارزیابی آثار ارسالی، توسط هیئت‌های داوری، از منتخبین برای شرکت در مرحلۀ نهایی و اجرای صحنه‌ای در جشنواره (از حدود ۲۱ مرداد تا ۱۸ شهریور ۱۳۹۷؛ تاریخ دقیق برگزاری مرحلۀ نهایی
متعاقباً اعلام خواهد شد) دعوت به عمل خواهد آمد.



در بخش موسیقی دستگاهی، در مرحلۀ نهایی، شرکت کنندگان علاوه بر رپرتوارِ مشخص شده به اجرای بداهه (بنا به نظر هیئت داوران) نیز خواهند پرداخت. در بخش موسیقی کلاسیک، حفظ بودنِ قطعات برای نوازندگان سازهای پیانو و گیتار الزامی است و برای نوازندگان سایر سازها نیز اجرای کنسرتوها از حفظ دارای امتیاز محسوب خواهد شد.
همچنین، در این بخش، در مرحلۀ اول، برای قطعاتی که نیاز به همراهیِ پیانو دارد، تعیینِ نوازندۀ همراهی کننده بر عهدۀ متقاضیان است.



شرایط شرکت کنندگان

شرایط سنی


گروه سنی الف ۱۵ تا ۱۸ سال (متولدین سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲)

گروه سنی ب ۱۹ تا ۲۳ سال (متولدین سالهای ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸)

گروه سنی ج ۲۴ تا ۲۹ سال (متولدین سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳)

تبصره: متقاضیانی که سن آنها از ۱۵ سال کمتر است نیز، در صورت آمادگی و تمایل، می توانند آثار خود را برای بررسی در گروه سنی الف
با اجرای موارد مندرج در فراخوان ذیل همین گروه سنی الف رسال کنند.



برای مطالعه کامل فراخوان، فایل پی دی اف آن را از اینجا دانلود کنید.



فراخوان دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان مطالب مشابه

شکوری: برای آهنگسازی تصویر سازی می کنم

شکوری: برای آهنگسازی تصویر سازی می کنم
604d906d5c9a5b1a50d943adfd4a4939 -

شکوری: برای آهنگسازی تصویر سازی می کنم موسیقی

2018-03-25 16:28:37





شهره شکوری

آیا منبع الهام خاصی برای ساخت این قطعات داشته اید؟

موضوع های مختلفی می توانست باشد مثل طبیعت یا اتفاقاتی که در زندگی رخ می دهد، چه برای بنده و یا برای اطرافیانم یا در شهری که ساکن هستم و همچنین در دنیا؛ معمولا تصویر سازی می کنم، حتما وقتی که قطعه را می خوانم و می نویسم، تصویر سازی می کنم و مدتها با آن ایده زندگی کرده ام، مانند یک جنین که در دل یک مادر رشد می کند، یک قطعه هم برای من آرام آرام بزرگ می شود و به مرور زمان راه را خودش پیدا می کند که من در آن دست نداشته ام ولی آن ایده اول را من داده ام و باید آن بذر را خوب کاشته باشم و آن قطعه راه خود را پیدا می کند، مثلا یک قطعه برای فلوت و پیانو که برای بنده آهنگسازی اش سخت بود؛ ولی تصویری که از آن داشتم، به نظر من مثل یک شمع بود که در تمام موجودات وجود دارد و ما را می برد، به نام این قطعه فکر کردم و به نام «شعله جان» رسیدم. این نور خودش را نمایان کند و شروع می کند به زندگی کردن، با خوشحالی وارد زندگی می شود… یادم است زمانی که این قطعه را می ساختم و یک ماه قبل تمام شد… دیگر به جایی رسیدم که گمان می کردم نمی دانم این شعله مرا با خود می برد؛ به این شعله گفتم دست مرا بگیر و هر کجا خواستی با خودت ببر، بعد جالب است بدانید یک چیزهای در ملودی اش به وجود آمد که اصلا خودم گمان نمی کردم چنین چیزی بوجود بیاید؛ در انتها هم مثل نور زندگی که یک لحظه تمام می شود، خاموش شد.


یک قطعه دیگر هم هست از بنده که نامش «دل» است، تصمیم بر این بود که قطعه ای بر روی شعری سانسکریت بسازم؛ این شعر را از یک دوستی که در دانشگاه آکسفورد انگلیس سانسکریت تدریس می کرد گرفتم و از او خواهش کردم تا به من ۳۰ صفحه جزوه داد و دیدم چه خبر است! زبان سانسکریت که زبان مرده ای است، این شعر فقط سه خط بود ولی آنقدر برای این شعر توضیح داده شده بود که معنی آن کلمات را توضیح بدهد، امکان اینکه شما بخواهید بنویسید وجود نداشت. جالب است بدانید مثلا در سانسکریت بیشتر از ۳۰ کلمه برای عشق وجود دارد، عشقی که به خداوند داریم، عشقی که به فرزند داریم، عشقی که وطن، به همکار، به همسر و… کلمات جداگانه دارند و ما گم کرده ایم و نداریم.

اینها برایم جالب بود و بالاخره از آنجا رسید به یک جای دیگر و دیدم مثلا کلمه قلب و دل، سانسکریت است؛ پس از آن همه تحقیق رسید به یک کلمه، از آنجا برداشتم و همان را به زبان های مختلف پیدا کردم، از شاگردانی که ملیت مختلف داشتند از هرکدام پرسیدم این چه معنی دارد؟ چه گونه تلفظ می کنند و بعد در تمام این قطعات نام آن را گذاشتم «داستان دل» از اول که به وجود می آید و چگونه راه خود را پیدا می کند، عاشق می شود، شکست می خورد و در آخر از بین می رود.

شکوری: برای آهنگسازی تصویر سازی می کنم مطالب مشابه