میرهادی: از استادان تنبور کرمانشاه کسب اجازه کردیم

میرهادی: از استادان تنبور کرمانشاه کسب اجازه کردیم
f062418cd313956fb08a66e5d7664d8a -

میرهادی: از استادان تنبور کرمانشاه کسب اجازه کردیم موسیقی

2018-04-30 16:20:28





کیوان میرهادی

بعد از چندین سال آقای تفرشی تماس گرفتند و گفتند که به این خاطر که همه مقام هایی که می خواهیم را نمی توانیم اجرا کنیم، من چند ترانه فولک شهری را در میان کار می خواهم استفاده کنم و شعرهای جدیدی روی آن گذاشتیم که باز آقای تفرشی زحمت کشیدند و اجازه استفاده از آنها را از خوانندگان آن منطقه گرفتند. من طی سه روز این کنسرتو را نوشتم البته این کار یک پشتوانه ۷ ساله هم داشت. این کنسرتو در جشنواره موسیقی معاصر با نوازندگی تنبور سجاد محرابی و آواز نوید رحمانی اجرا شد.



اورامان منطقه زیبایی در کرمانشاه است که به هزار ماسوله هم شهرت دارد و قدیمی ترین گویش های کردی این منطقه را دارد. مقداری در ضبط این اثر تغییراتی نسبت به پارتیتور دادیم و تکنیک هایی جدید روی تنبور ابداع کردیم. ما نمی خواستیم دوبل نت در تنبور استفاده شود و همچنین همان مقام ها و تصانیف را استفاده کردیم. اینجا باید توضیح بدهم که موسیقی فیوژن دو نوع است: یکی اینکه دو گروه سازهای سنتی و سازهای غیره (که حتی می تواند یک بند جز باشد) هر کدام کار خودشان را می کنند و در نوع دیگر، نوازنده سنتی کار خودش را می کند و نوازندگان غیر از آن که سعی می کنند او را همراهی کنند تا «فیوز» انجام شود.




این دومی کاری بسیار خطرناک است چراکه ممکن است موسیقی آنطور که باید موفق نباشد ولی اگر بتواند این دو موسیقی به خوبی سینک شود، یک جادو رخ داده و کار فوق العاده ای است. این نظر من است و سبک کاری من این است. هرچند من خودم را آهنگساز نمی دانم چون در این زمینه کم کار و کند هستم ولی سعی می کنم با وسواس و طمانینه کار کنم، البته اگر یک سفارش کار در زمانی خاص داشته باشم حتما آن را می رسانم اما در غیر این صورت خیلی کند کار می کنم. به همین خاطر خودم را بیشتر تنظیم کننده خوبی می دانم تا کامپوزر چراکه آهنگسازی ماجرایی است برای خودش…



سجاد محرابی، کیوان میرهادی و نوید رحمانی







برنامه آینده شما چیست؟



فعلا برنامه قطعی آینده من در ۹ و ۱۰ مرداد ماه، باز در سالن رودکی است که با ارکستر کامراتا کار می کنم و به جز مایستر ارکستر که آقای بابک کوهستانی هستند بقیه نوازندگان تغییر کرده اند. ما هفت کنسرتو در این شب اجرا خواهیم کرد که ۵ تای آنها کنسرتو گیتار و یک کنسرتو پیانو و یک کنسرتو فلوت را اجرا خواهیم کرد. سولیست ها هم بسیار خوب هستند مثل آقای فرزان فدوی که کنسرتو پیانو فا مینور باخ را اجرا می کنند و سولیست فلوت آقای مهدی حمزه ای، کنسرتو فلوت آندره ژولیوه را اجرا می کنند. بقیه سولیست ها کنسرتو های مختلف گیتار را اجرا می کنند که به انتخاب من بوده و به جز کنسرتو گیتار ویوالدی تمام کارها اجرای اولشان است مثلا شاید کسی در ایران نام گارسیا آبریل را نشنیده باشد که کنسرتوی زیبایی دارد که قرار است آقای حسین مصدق آن را اجرا کند و کنسرتوی زیبای رودریگو است که آقای پیمان شیرالی آن را اجرا می کنند، یک کنسرتوی دیگر کنسرتوی سیمونه اینارللی است که آقای آرش حکیمی آن را می نوازد. همینطور کنسرتوی ر ماژور ویوالدی را هم آقای شاهین قلی زاده اجرا می کند و کنسرتوی دیگر کنسرتو گیتار جولیانی است که آقای شایان قضاوی آن را اجرا می کند.




انشالله که دوباره جز بندم را هم احیا کم چون در این دو سال به خاطر بیماری ام نمی توانستم تمرین های این گروه را هم دنبال کنم چراکه استرس باعث بالا رفتن ضربان قلب ام می شود و برای قلب ام خوب نبود؛ البته حال هم خوب نیست! ولی خب الان حالم بهتر است و فعالیت سوم من هم مگتان ۱۳ است که باید برگزار بکنم؛ قرار است در دو بخش لایو روی صحنه و لایو اینترنتی است که مخلوط اینها را روی صحنه می بریم.



میرهادی: از استادان تنبور کرمانشاه کسب اجازه کردیم مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *