رامین جوادی در مورد آهنگسازی سریال گیم اف ترونز می گوید

آيا فيلمي وجود دارد که براي اولين‌بار شما را ترغيب کرده باشد در سينما آهنگسازي کنيد؟

فيلمي که واقعا مرا به اين سمت سوق داد هفت دلاور بود که موسيقي‌اش را المر برنستاين ساخته است. من در آلمان بزرگ شدم ولي عاشق وسترن‌هاي آمريکايي بودم. من فقط ۴۰ دقيقه آخر آن را، آن هم سياه و سفيد ديده بودم و بقيه نوار ويديو خراب بود. اما آنقدر دوستش داشتم که هر روز نگاهش مي‌کردم. فکر کنم ۱۱ ساله بودم. شيفته موسيقي‌اش شدم. هميشه روياي اين را داشتم که کارم آهنگسازي براي سينما باشد

چه کساني روي شما تاثير گذاشتند؟

در موسيقي بازي تاج و تخت مويه‌هاي موسيقي ساموئل باربر را مي‌شنوم. چيزي شبيه آنچه در فيلم‌هاي آملي و جوخه شنيده مي‌شود.
بله ممکن است. من در اعماق وجودم به موسيقي کلاسيک رمانتيک علاقه دارم: برامس و چايکوفسکي و آهنگسازان دوره رمانتيک. نوجوان که بودم به سمت موسيقي راک گرايش پيدا کردم و گيتار مي‌زدم که ساز اصلي‌ام بود. وقتي در دانشگاه برکلي درس مي‌خواندم موسيقي جز را امتحان کردم. چون ترانه نمي‌نوشتم به سمت موسيقي فيلم گرايش پيدا کردم. خيلي خوب است که اين سير تکاملي را طي کرده باشي چون وقتي آهنگساز فيلم هستي از تو مي‌خواهند سبک‌هاي مختلف را امتحان کني. موسيقي فيلم آقاي بروکس خيلي الکترونيک بود. مرد آهني روي گيتار استوار بود و نابودي تايتان‌ها خيلي ارکسترال بود

موسيقي شما در ايجاد تعليق خيلي خوب عمل مي‌کند. آيا سازندگان سريال بازي تاج و تخت به همين دليل شما را استخدام کردند؟

آنها قطعا از قطعات تماتيک من خوش‌شان آمده بود. تمي مثل نابودي تايتان‌ها. آنها همچنين از اين موضوع خوش‌شان آمده بود که من تحت‌تاثير نژادها و قوميت‌هاي مختلف بودم: موسيقي خاورميانه در تمي که براي مدال افتخار نوشته بودم خودش را نشان مي‌داد. موسيقي بازي تاج و تخت وقتي نوبت به خاندان‌هاي پادشاهي مي‌رسد خيلي بر ريتم استوار است. و وقتي سراغ دنريس مي‌رويم از دودوک و تم‌هاي ارمني استفاده مي‌کنم.

من نواهايي مربوط به قوم سلتيک هم در بازي تاج و تخت شنيده‌ام.
قطعا. البته ما در اين زمينه اطمينان داديم که به صورت اتوماتيک سراغ قطعات سلتيک نمي‌رويم. کمي از آن را در موسيقي‌مان داريم اما به محض اينکه واردش مي‌شويم، نمي‌خواهم از واژه کليشه استفاده کنم،‌ اما آن نواي آشنا همان‌طور که هميشه مي‌خواستيم خيلي در مسير هميشگي‌اش حرکت نمي‌کند.

اين يک دنياي فانتزي است با صداهايي از سرزمين‌هاي مختلف؟

دقيقا. فلوت در موسيقي سلتيک زياد استفاده مي‌شود. درنتيجه ما سعي کرديم از فلوت دور بمانيم. سازي که بيشترين استفاده را از آن کرديم، ويولون‌سل بود که شما در تيتراژ اصلي صدايش را خيلي خوب مي‌شنويد. براي اينکه گسترده صدايي‌اش خيلي وسيع است. مي‌تواند جهاني خيلي تيره و تاريک و عبوس را تصوير کند اما در عين حال زيبا و احساساتي هم هست. و براي اين سريال انتخاب بي‌نقصي به نظر مي‌رسد. براي اينکه اين سريال جهان تاريکي دارد. و دليلش هم اين است که همه اين خاندان‌ها مشکلات خودشان را دارند.

آيا هر کدام از کاراکترها تم ويژه خودشان را دارند؟

يکي از اولين چيزهايي که در موردش بحث کرديم اين بود که چطور موسيقي به هر يک از کاراکترها مرتبط باشد بدون اينکه خيلي تو ذوق بزند و رو شود. اين کار سخت بود چون کاراکترها خيلي جاها با هم تداخل پيدا مي‌کنند. ما تم خاندان استارک را داريم، اما تا فصل دوم شروع نشد هنوز از تم خانواده لنيستر رونمايي نکرديم. تئون (با بازي الفي آلن) در فصل اول هيچ تمي ندارد اما در فصل دوم ما تصميم گرفتيم که خب حالا نوبتش است که براي تئون يک آهنگ مخصوص داشته باشيم. وقتي نوبت به فصل سوم رسيده بود براي خيلي از کاراکترها ديگر موسيقي مشخصي داشتيم که معرف‌شان بود و مي‌توانستيم نسخه‌هاي سبکبارانه‌تر يا تلخ‌تري از آن در اپيزودهاي بعدي ارائه دهيم. ما تم افتخار و خيانت را داريم وقتي آنها براي هم توطئه مي‌چينند. براي بانوي آتش، مليساندرا، ترکيبي از سازهاي زهي داريم. شما نمي‌توانيد به طور مشخص روي هر کدام انگشت بگذاريد و بگوييد مثلا موسيقي زهي براي اين کاراکتر است.

چطور تم‌ها را گسترش مي‌دهيد؟

دوست دارم خودم را داخل داستان غرق کنم و فقط درباره اين رويابافي کنم که چه اتفاقي مي‌افتد. و همين مرا به سمتي راهنمايي مي‌کند که بتوانم موسيقي‌اي خلق کنم که مرا دقيقا در آن فضا قرار مي‌دهد. سينتي‌سايزرها مي‌توانند به شما کمک کنند. من روي کيبورد، بخش مربوط به هر ساز را مي‌زنم و بعد دوباره به خط شروع برمي‌گردم. در ابتداي هر فصل مجموعه‌اي از آهنگ‌ها را آماده مي‌کنم و وقتي تهيه‌کنندگان آن را مي‌شنوند خودشان مي‌گويند که: اين بايد مربوط به اژدها باشد يا اين به درد شمال ديوار مي‌خورد. من مثل بچه‌اي هستم که مي‌توانم تمام روز خودم را با اين چيزها سرگرم کنم.

موسيقي از فيلمنامه مي‌آيد يا تصاوير؟

من فيلمنامه‌ها را مي‌خوانم اما تصوير بيشتر الهام‌بخشم مي‌شود. درست مثل تيتراژ اصلي. آنها نسخه نهايي تيتراژ اصلي را به من نشان دادند و من به سمت اين تمي که الان روي آن است کشيده شدم.

آيا شخصيت محبوبي در سريال داريد؟

دنريس. شما در طول سريال مي‌بينيد که او ابتدا چه شخصيت بي‌اهميتي است و رفته رفته تبديل به چه کاراکتر مهمي مي‌شود. و او اژدهاهايش را دارد. شخصيت قدرتمند و فوق‌العاده‌اي است

همچنین می توانید نت آهنگ های مورد علاقه خود را از لینک های زیر دریافت کنید

نت های پیانو مشابه