نقد و رونمایی آلبوم عطاریه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود

نت پیانو

نقد و رونمایی آلبوم عطاریه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود

نقد و رونمایی آلبوم عطاریه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود موسیقی

2018-04-12 16:26:08





مراسم رونمایی آلبوم عطاریه در روز ۲۵ فروردین ساعت ۱۱ صبح همزمان با بزرگداشت روز عطار در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود. مراسم شامل سخنرانی دکتر محمد بقایی (مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادبیات) درباره زندگی و اشعار عطار به همرامی نقد و بررسی آلبوم توسط علیرضا میرعلی نقی (محقق، پژوهشگر و مورّخ موسیقی ایرانی) و سجاد پورقناد (نوازنده تار و سه تار، منتقد و سردبیر سایت موسیقی گفتگوی هارمونیک) و اجرا قطعاتی از آلبوم “عطاریه” توسط گروه موسیقی هیراب به خوانندگی رامین بحیرایی و آهنگسازی پیام بحیرایی می باشد.




آلبوم عطاریه به خوانندگی رامین بحیرایی و آهنگسازی پیام بحیرایی و نوازندگی پیام بحیرایی (سه تار و عود) علی نجفی ملکی (نی) و سیاوش عبدی (تنبک و دف) بر روی اشعار شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری ساخته و توسط موسسه فرهنگی هنری موسیقی نغمه پردازان بهنام منتشر می شود.







سید علیرضا میرعلی‌نقی متولد ۱۳۴۵ تهران است. وی از دوران کودکی علاقه وافری به مطالعه خصوصاً در حوزه موسیقی داشت و تاکنون در این حوزه فعالیت دارد. وی آثار متعددی در حوزه نشر، مطبوعات، پژوهش و دایره‌المعارف نویسی داشته است. علاوه بر نویسندگی، چند سال به آموختن سنتور نزد مجید کیانی و پیانو به شیوه غربی را نزد خانم مارگارت اصلانیان (ملیک‌اصلانیان) و پیانو به شیوه ایرانی را با خانم فخری‌ ملک‌پور و نیز در سال‌های بعد از انقلاب نزد حسینعلی ملاح شیوه‌های نوشتن و نسخه شناسی موسیقی را فرا گرفت. میرعلی نقی از سال ۱۳۷۰ تا کنون مسئولیت‎هایی را برعهده داشته است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مسئول آرشیو مرکز موسیقی حوزه هنری از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴، سرپرست گروه موسیقی «دایره المعارف اسلامی تا دایره المعارف تشیع»، مشاور سردبیر نشریه مقام موسیقایی از سال ۱۳۷۴ تاکنون.




نخستین سال‌نامه‌های موسیقی ایران را او از سال ۷۳ تا به امروز منتشر شده است که تا به امروز ده سالنامه انتشار عمومی یافته‌است.





ویراستاری برخی از خاطرات اهالی موسیقی از جمله دیگر فعالیت‌های این مولف و محقق به شمار می‌رود که از جمله آنها می‌توان به کتاب «گلبانگ محراب تا بانگ مضراب» خاطرات جواد بدیع‌زاده (نشر نی) و «خاطرات هنری میلاد کیایی» (انتشارات جاویدان) اشاره کرد.
از او آثار زیر به بازار کتاب و موسیقی عرضه شده است: «موسیقی‌نامه وزیری» (انتشارات معین) و «کتابشناسی موسیقی ایران جلد اول» (انتشارات سوره مهر)





وی تا کنون جوایز و موفقیت‌هایی را نیز از آن خود کرده است که دریافت لوح تقدیر از جشنواره هفت اورنگ (۱۳۷۴)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و تقدیر در هجدهمین جشن خانه موسیقی از آن جمله است.



***









محمد بقایی (ماکان) متولد ۱۳۲۳ نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه ادبیات، فلسفه و اقبال شناسی است. او دانش‌آموختهٔ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. بقایی ۲۵ جلد کتاب و ۱۰ هزار صفحه راجع به اقبال لاهوری، شاعر پاکستانی، نوشته‌است و به همین سبب در سال ۲۰۰۵ عالی‌ترین نشان فرهنگی پاکستان را از دست پرویز مشرف، رئیس‌جمهور وقت پاکستان دریافت کرد. آثار او مشتمل بر ۶۰ کتاب (تألیف و ترجمه) است. او در دهه چهل با انتشار مقالات تحقیقی در زمینه های ادبی، فلسفی و اجتماعی در مطبوعات کشور، نامی آشنا برای علاقه مندان این گونه مطالب شد. همکاری او با رادیو تلویزیون ملی ایران که تا اواخر سال ۵۶ دوام آورد، منجر به تهیه تقریبا ۴۵۰۰ برنامه یک ساعته رادیویی با نام های فرهنگ و جامعه و زمان و زاویه شد که علاوه بر نویسندگی، اجرای آنها را هم بر عهده داشته است.









نقد و رونمایی آلبوم عطاریه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود مطالب مشابه

فراخوان سومین جشنواره سازدهنی ایران

نت پیانو

فراخوان سومین جشنواره سازدهنی ایران

فراخوان سومین جشنواره سازدهنی ایران موسیقی

2018-04-11 20:25:58


جشنواره سازدهنی ایران، که با سه سال سابقه ی فعالیت مستمر، معتبرترین رویداد موسیقایی کشور در زمینه ی سازدهنی به شمار می رود؛ ویترین تمام نمای سازدهنی ایران در تمامی جنبه ها و گونه های آن است. این جشنواره هر ساله در سه بخش اصلی رقابتی، کارگاهی و اجرایی برگزار می گردد. اساسنامه ی این جشنواره توسط شورای سیاستگذاری تیم سازدهنی ایران که اعضای آن متشکل از چند تن از مدرسان و نوازندگان مطرح کشور در سراسر ایران می باشد تبیین شده است و این شورا مسئولیت نظارت بر جشنواره و نحوه اجرای آن می باشد. از اهم اهداف و ارزش های برگزاری این جشنواره می توان به موارد زیر اشاره کرد:



شناخت نیروها و نیازهای نسل جوان و حمایت از خلاقیت های هنری در زمینه ی سازدهنی. معرفی، حفظ و اشاعه سازدهنی به عنوان یکی از پرطرفدارترین سازهای دنیا. ایجاد زمینه بروز ظرفیت ها و توانمندی های سازدهنی و تمام عوامل دست اندرکار آن. معرفی استعدادهای سازدهنی ایران. معرفی و اجرای گروه های فعال سازدهنی در ایران در سبک های مختلف. ایجاد شرایط مناسب برای حضور و معرفی همه‌ی هنرمندان جوان موسیقی در سراسر کشور. بررسی، معرفی و تجلیل از فعالان برگزیده ی حوزه ی سازدهنی در جنبه های مختلف از جمله فعالان صنعت تولید و نشر، پژوهشگران، آهنگسازان، خوانندگان، رهبران ارکستر، نوازندگان، فعالان صنعت نشر به صورت مکتوب، دیجیتال و حوزه ی مجازی و رسانه ها. شناسایی نخبگان و برترین های سازدهنی ایران و در نتیجه حمایت لازم برای حضور در عرصه های انتشار آثار،برگزاری کنسرت و … توجه ویژه به ارتقا فرهنگی در برخورد با این ساز.

تلاش برای ساخت زیرساخت های آکادمیک و علمی و تحکیم پیوند بین نوازندگان، آهنگسازان و تمامی دست اندرکاران این ساز. گسترش زمینه ی مشارکت و مباشرت همه ی علاقه مندان و دست اندرکاران در امور هنری مرتبط با این ساز. حمایت از فعالیت ها و اقدامات مرتبط از جمله ضبط آلبوم، کنسرت های آموزشی و غیر آموزشی، فعالیت های آموزشی و پژوهشی…



در بخش کارگاهی به مانند دو سال گذشته دو کارگاه مجزا در سطوح مقدماتی و پیشرفته برای ساز دیاتونیک، دو کارگاه مجزا در همین دو سطح برای ساز کروماتیک که شرکت کنندگان می توانند هم به‌طور فعال (با ساز) و هم به‌طور غیر فعال (بدون ساز) در این کارگاه‌ها شرکت کنند و همچنین دو کارگاه جنبی و اکران فیلم‌های آموزشی نیز برگزار خواهد شد که شرکت برای کسانی که در بخش کارگاهی یا رقابتی ثبت‌نام کرده باشند رایگان است. لازم به ذکر است که عناوین کارگاه‌ها و جزییات مربوط و زمان برگزاری آنها متعاقبا از طریق کانال‌های اطلاع رسانی جشنواره اعلام خواهد شد. شرکت کنندگان کارگاه‌ها در پایان هر کارگاه گواهینامه پایان دوره مربوط به همان کارگاه را دریافت خواهند کرد. مدرسین برگزار کننده ی کارگاه های امسال الیاس دژآهنگ، محسن مهاجر، مانی مزکی، زویا افسری، حسام حق پژوه، احسان شریفی، سبحان حیدری و جلال هیبتی می باشند.



بخش رقابتی به سه بخش دیاتونیک، کروماتیک کلاسیک و کروماتیک آزاد در قالب دو گروه سنی الف) ۱۲ تا ۱۸ سال و ب) بالای ۱۸ سال تقسیم بندی می‌شود. متقاضیانی که سن آنها از ۱۲ سال کمتر است نیز می‌توانند در صورت آمادگی و تمایل در گروه الف شرکت کنند. برای ارزیابی بهتر داوران از شرکت کنندگان، قطعات امسال از خیلی آسان تا خیلی سخت سطح بندی شده و امتیاز سختی هرکدام از قبل مشخص شده است بنابراین شرکت کنندگان با انتخاب قطعات سخت تر می توانند امتیاز بیشتری بدست آورند البته موارد امتیاز‌دهی طوری طراحی شده است که اجرای قوی یک قطعه‌ی آسان می تواند از اجرای ضعیف یک قطعه‌ی سخت به مراتب امتیاز بیشتری کسب کند بنابراین اکیدا پیشنهاد می‌شود قطعه انتخابی با در نظر گرفتن سطح نوازندگی باشد تا امتیاز سختی قطعه. شرکت کنندگان می‌توانند قطعات بخش رقابتی را پس از ثبت نام رایگان در وبسایت به صورت رایگان دریافت کنند.

همچنین قطعات همراهی برای بخش دیاتونیک هم در همان صفحه قابل دانلود است لازم به ذکر است برای دوبخش کروماتیک آزاد و کروماتیک کلاسیک نیز شرکت کنندگان می توانند در صورت تمایل از فایل همراهی یا حتی اکمپانیست برای همراهی خود استفاده کنند که باید در زمان ثبت نام نهایی فایل همراهی را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده و یا در صورت وجود اکمپانیست اسامی. آنها و نام ساز همراهی کننده را در فرم مربوطه ذکر کنند. شرکت کنندگان می‌تواند در دو یا هر سه بخش رقابتی نیز شرکت کنند ولی برای هر بخش، ثبت نام مجزا الزامیست. شرکت کنندگان در هر بخش می توانند فقط یک قطعه برای اجرا انتخاب کنند. به نفرات اول تا سوم هر بخش در هر رده سنی تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جوایز نقدی تقدیم می‌گردد.



این جشنواره به دبیری احسان مصطفوی در تاریخ ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت در سالن مدرسه ی موسیقی هترا به آدرس یوسف آباد خیابان فتحی شقاقی پلاک ۸۲ برگزار خواهد شد.

فراخوان سومین جشنواره سازدهنی ایران مطالب مشابه

درباره کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی (I)

درباره کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی (I)
1f1fbe8316247b101852d4ce5a6990e4 -

درباره کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی (I) موسیقی

2018-04-10 16:26:13






کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی نوشته خسرو جعفرزاده توسط انتشارات مجله موسیقی به چاپ دوم رسید. جعفرزاده در کتاب «موسیقی ایرانی شناسی» در سه فصل به بررسی مسائل مختلف موسیقی ایرانی پرداخته است. در اینجا مقدمه چاپ دوم این کتاب را می خوانید:


در چند دهه گذشته عده ای از استادانِ نوازنده این موسیقی به تدوین تئوری «موسیقی ایرانی» پرداخته اند. اما نتیجه چنین است که هر تئوری پردازی به زبان خاص خودش و با استفاده از اصطلاحات و واژه هایی به مفاهیم خاص خودش، به تعریف و توضیح موسیقی ایرانی پرداخته و زبان مشترک علمی در حیطه موسیقی ایرانی موجود نیست. از طرف دیگر مشکل اساسی گفتمان موسیقی ایرانی در این است که در زیستگاهی عامیانه شکل یافته و بسر می برد و در نتیجه گفتمانی عامیانه است.
در آسان ترین تعریف، گفتمان عامیانه نقطه مقابل گفتمان علمی است؛ و فقط به محدوده فرهنگ موسیقی ایران اختصاص ندارد. گفتمان عامیانه در هر رشته ای و در بین علاقمندان غیر متخصص آن رشته برپا وپدیدار است؛ و در این حیطه مشکلی هم به وجود نمی آورد. اما در مورد موسیقی ایرانی عامیانگی فضای نشریات تخصصی و تئوری پردازی ها و رساله های دانشگاهی را هم اشغال کرده است. ما (همه کسانی که در باره موسیقی ایرانی قلم می زنند) در فضای عامیانه ی گفتمان موسیقی، تلمذ و تفکر کرده ایم. یکی از هدف های مهم این نوشته هم بیرون آمدن از این وضعیت و سعی در به کاربردنِ زبان علمی موسیقایی است.
دانسته های لازم، برای این بررسی، که شامل شناسایی «سیستم» و سیستم هایی است که صداهای موسیقی ایرانی بر اساس آنها سازمان یافته اند (Tonsystem)، و سابقه های تاریخیشان، که در هر نوع (هر زبان ) موسیقی پایه اصلی تئوری پردازی را تشکیل میدهند، در پیوستِ فصل اول آمده است؛ چرا که در وهله نخست برای اغلب خوانندگان این کتاب خسته کننده و ثقیل ارزیابی شدند. اما این مطالب موجود و قابل دسترسی هستند؛ و هر جا لازم باشد به آنها در پیوست ارجاع داده می شود. چرا که موسیقی های مختلف دارای سیستم های صدا های مختلف هستند و تفکیک آنها از هم، بر اساس تفکیک سیستم های صدا ها امکان می یابد. شناسایی دقیق و علمی این سیستم ها نه تنها برای شناسایی موسیقی ایرانی لازم است، بلکه و به خصوص برای هر نوع تحول و تکاملی در موسیقی ایرانی، شرط اولیه است. شناخت سیستم صداها و عملکرد آنها در موسیقی را می توان، در مقایسه با زبان و ادبیات، «دستور زبان» موسیقی به حساب آورد. همچنین در مقایسه با ادبیات و شعر، می بینیم که از شرط های مهم و اولیه برای گرایش به تجدد در ادبیات و پیدایش شعر نو و نثر جدید، تفکیک بین «زبان» و « نوشته»، با «دستور زبان» و فرم ها و قالب های شعری و ادبی متداول و قدیمی بود. به عبارت دیگر شعر نو ونثر جدید با شناخت دقیق «دستور زبان» و رعایت آن، به وجود آمد و باعث شد که دامنه «زبان فارسی» گسترده شود و فرم ها و قالب های نو و جدید، بدون خدشه در زبان، برای نسل جدید مطابق با شرایط زمان، عرضه شود. اما در موسیقی اهمِ فعالیت ها در راهِ تجدد طلبی، به علت عدم شناخت «دستور زبان» موسیقایی، بیشتر با تغییر یا دست کاری در زبان موسیقایی همراه بود و نمی توانست مورد قبولِ حتی جمعی معدود و محدود قرار گیرد، تا بتواند تداوم داشته باشد.

درباره کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی (I) مطالب مشابه

نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (VII)

نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (VII)
591e6674b43ea829ca732f0ae6a225c5 -

نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (VII) موسیقی

2018-04-09 16:25:58






به عبارت دیگر موسیقی ایرانی، از این دیدگاه موسیقی رایج در ایران است. شناسایی این موسیقی در طول تاریخ ممکن نیست چرا که موسیقی قبل از پیدایش وسایل ضبط صوت، گذرا و ناپایدار بوده است. قدیمی ترین موسیقی ایرانی ضبط شده و قابل بررسی، موسیقی های دوران مظفرالدین شاه قاجار (حدود ۱۰۰ سال پیش) هستند و آن ها نیز موسیقی هنری و درباری آن زمان اند و نه کل موسیقی رایج در آن زمان. (نک سپنتا ساسان / تاریخ تحول ضبط موسیقی در ایران)



مورد دیگر در تاریخ نگاری ها که موسیقی ایرانی معاصر را با موسیقی دوران باستان مربوط می کند و گاه باعث این پندار می شود که آهنگ های دوران ساسانی هنوز هم در ردیف های موسیقی ایرانی موجود و مورد استفاده هستند، همنام بودن بعضی از گوشه های ردیف با آهنگ هایی است که بنا به اشعار نظامی به باربد، موسیقی دان دربار خسرو پرویز که به احتمال قوی یک شخصیت افسانه ای است، نسبت داده می شود.
چرا که از یک طرف داستان های نظامی حدود چهار صد سال بعد از دوران خسرو پرویز ساخته شده و تاریخ نگاری نبوده و نیستند و از طرف دیگر همین نام ها در موسیقی عربی و ترکی هم به
مقام و پرده ها و به تعبیر دیگری به نام صداها یا نت ها) اطلاق می شود. (۵)


تقی بینش در تاریخ مختصر موسیقی ایرانی (ص ۴۵): «در آثار منظوم و منثور دوران اسلامی ایران، نام و شرح حال افسانه آمیز عده ای از موسیقی دانان دوره ساسانی به ویژه زمان خسرو پرویز دیده می شود که خود موضوع بحث انگیزی را تشکیل می دهد. نبودن این اسامی در متون پهلوی یا به عبارت صحیح تر متون بازمانده و بازسازی شده پهلوی از یک سو و اختلاف در ضبط آن ها از سوی دیگر (مانند سرکش، سرکس، سرگس، سرکب) سایه شک یا تردیدی ایجاد می کند که شاید تمامی آن ها یا بخش عظیمی از آن ها، زاییده تخیل یا ساخته و پرداخته کسانی باشد که خبر مختصری را شنیده و در جایی دیده و از قبیل داستان های مربوط به باربد، شاخ و وبرگ داده اند.»‌




پی نوشت


۵- دیوان کامل نظامی گنجوی (داستان خسرو شیرین). در این داستان علاوه بر سی لحن باربد که فقط سه لحن آن (تخت طاقدیس، مهرگانی و نوروز) با گوشه های ردیف همنام هستند در غزل گفتن نکیسا از زبان شیرین و سرود گفتن باربد از زبان خسرو نام مقام ها یا پرده ها از جمله عراق، حصار، یا عاشق آمده که به دوران ساسانی و زبان پهلوی مربوط نمی شوند. در تاریخ نگارها با این مورد چنین برخورد شده است:

حسن مشحون در تاریخ موسیقی ایران (ج ۱، ص ۵۶):

«باربد از موسیقی دانان و نوازندگان بنام و از بزرگ ترین آهنگسازان عهد خسرو پرویز بود که بسیاری از الحان و نواهای موسیقی را که هنوز بعضی از آن ها با همان نام در ردیف دستگاه هایب موسیقی کنونی ما باقی مانده است از ساخته ها و پرداخته های او می دانند و بعضی اختراع مقامات را به او نسبت می دهند.» نویسنده توضیح نداده که چه کسانی و در کجا چنین پنداشته اند. اما محمد حسن قریب در تاریخ موسیقی (ص۳) آورده است که:
«از ایرانیان قبل از اسلام نام باربد و نکیسا و سرکش در شاهنامه فردوسی و خمسه نظامی مذکور است. اگرچه بسیاری از حکایات این دو کتاب به افسانه می ماند، لکن چون سی لحن باربدی در کتاب برهان قاطع و غیر آن از کتب لغت و در قصائد و منظومات شعرا مذکور و در عهد فردوسی و منوچهری و نظامی و قرن ها بعد از آن هم معمول بوده و معروف است که باربد از صد لحن معلومات خود سی لحن انتخاب کرده و هریک را به مناسبت چیزهای عمده عصر خود تسمیه نموده معلوم می شود افسانه محض نیست.»‌

نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (VII) مطالب مشابه

فواصل خنثی یا میانه (III)

نت پیانو

فواصل خنثی یا میانه (III)

فواصل خنثی یا میانه (III) موسیقی

2018-04-08 16:26:15


در سیستم ۵۰ قسمتی نیز دو اندازه متفاوت از سوم کوچک و بزرگ مشاهده می شود که بر اساس نوع انتخاب ما می توان سوم میانه میانگین را مشاهده نمود. مثلا اگر سوم کوچک ۲۸۸ سنت و سوم بزرگ ۳۸۴ سنت باشد، فاصله سوم میانه معادل ۳۳۶ سنت خواهد شد ولی اگر سوم کوچک ۳۱۲ سنت و سوم بزرگ ۳۸۴ سنت انتخاب شود، فاصله سوم میانه ۳۴۸ سنتی در سیستم وجود ندارد. به این ترتیب فرض هلمهولتز که سوم میانه یا خنثی را میانگین سوم کوچک و بزرگ فرض کرده در همه موارد صدق نمی کند.











فواصل خنثی در سیستمهای شکل گرفته براساس چرخه فاصله پنجم

در سیستم هایی که بر اساس چرخه فاصله پنجم شکل می گیرند (مانند سیستم فیثاغورثی) فواصل خنثی یا میانه را می توان مشاهده نمود. در شکل زیر درجات ۱۹ تا ۲۲ چرخه بالارونده یا پایین رونده پنجم اندازه های متفاوتی برای فواصل دوم- سوم- ششم و هفتم میانه یا خنثی را بدست می دهند. مثلا درجه ۱۹ بالارونده در چرخه پنجم، فاصله دوم میانه ای معادل ۱۳۷٫۱۴۵ است حال آنکه درجه ۲۲ پایین رونده اندازه دوم میانه را برابر با ۱۵۶٫۹۹ سنت بدست می دهد:









نیکالوس مرکاتور، ریاضیدان قرن ۱۷ آلمانی، در یک چرخه ۵۳ تایی فاصله پنجم ۲/۳ متوجه اختلافی معادل ۳٫۶۱۵ سنت شد و آن را «کمای مرکاتور» نامید. (mercator 2017)

او با تعدیل فاصله پنجم به اندازه ۵۳/۱ کمای مرکاتور به گام ۵۳ قسمتی مساوی که شبیه سازی عالی است از سیستم فیثاغورثی دست یافت. (equal temperament 53:2017)












اختلاف اندازه های مختلف یک فاصله میانه در چرخه بالارونده و پایین رونده پنجم در سیستم ۵۳ قسمتی مساوی، معادل یک کمای هولدر یعنی ۲۲٫۶۴۱۵ سنت است. (۲۰۱۷ Holdrian comma)

در سیستم ۵۳ قسمتی مساوی بعد از ۳۱ چرخه پنجم، دوم میانه دیگری معادل ۱۵۸٫۴۹۷ سنت بدست می آید. حال آنکه در سیستم فیثاغورثی اندازه آن برابر با ۱۶۰٫۶۰۵ سنت است.


فواصل خنثی در محدوده “N-Limit”


فواصل خنثی به صورت نسبتهای کسری نیز اندازه های متنوعی را شامل می شوند. در محدوده های “N-Limit” (مهاجری ۲۰۱۸) می توان مثالهای متنوعی از فواصل خنثی را ذکر کرد:

– محدوده “۳-Limit”: سیستم فیثاغورثی در محدوده “۳-Limit” بوده و قبلا ذکرگردید.

– محدوده “۵-Limit”: این محدوده براساس هارمونیک ۵ ام شکل گرفته وعدد ۳ را نیز شامل می شود. می توان از فاصله دوم میانه ۲۵/۲۷ با اندازه ۱۳۳٫۲۳۸ سنت به عنوان یک فاصله خنثی در این محدوده یاد کرد. این فاصله توسط فارابی معرفی شده بود. ‌(برکشلی ۱۲۵:۱۳۵۷)












– محدوده “۷-Limit”: این محدوده براساس هارمونیک ۷ ام شکل گرفته وعدد ۳ و ۵ را نیز شامل می شود. می توان از فاصله دوم میانه ۳۲/۳۵ با اندازه ۱۵۵٫۱۴ سنت به عنوان یک فاصله خنثی در این محدوده یاد کرد. این فاصله در واقع هارمونیک ۳۵ ام می باشد:






همچنین فاصله سوم میانه ۴۰/۴۹ با اندازه ۳۵۱٫۳۳ سنت یک فاصله خنثی در این محدوده است:







– محدوده “۱۱-Limit”: هارمونیک ۱۱ ام منشاء شکل گیری محدوده “۱۱-Limit” است. این محدوده اعداد ۳ و ۵ و۷ را نیز شامل می شود. در شکل زیر می توان درجات میانه براساس محدوده “۱۱-Limit” را مشاهده نمود. در شکل گیری این فواصل اعداد اول ۳ و ۱۱ نقش دارند:








دکتر برکشلی در کتاب «اندیشه های علمی فارابی درباره موسیقی» می نویسد که فارابی در معرفی ابعاد ملایم کوچک با نسبت:










از نسبت هایی مانند ۱۱/۱۲ و ۱۰/۱۱ و یا فواصلی با تسبتهای متفاوت مانند ۲۲/۲۷ و ۸۱/۸۸ نام می برد. (برکشلی۱۲۵:۱۳۵۷):










با این حال سیاوش بیضایی در مقاله «سرچشمه ربع پرده در موسیقی ایران» معتقد است، اولین بار منصور زلزل فاصله ۱۱/۱۲ را معرفی نموده است.
(سیاوش بیضایی ۱۳۸۲)

– محدوده “۱۳-Limit”: هارمونیک ۱۳ ام منشاء شکل گیری محدوده “۱۳-Limit” است. این محدوده اعداد ۳ و ۵ و۷ و ۱۱ را نیز شامل می شود. فارابی و ابن سینا فواصلی از این محدوده را به عنوان فواصل خنثی معرفی کرده اند:

• فارابی با ارائه فاصله ای مانند ۱۲/۱۳ (برکشلی۱۲۵:۱۳۵۷):












• ابن سینا با ارائه فواصلی مانند ۱۳/۸ و ۳۲/۳۹ (۲۰۱۷ Schulter):








جالب است بدانیم که نسبت ۳۲/۳۹ همان هارمونیک ۳۲ ام است. بر اساس هارمونیک ۱۳ ام می توان چهار فاصله خنثی یا میانه دیگر را بدست آورد:

















فاصله ۶۴/۱۱۷ نیز همان هارمونیک ۱۱۷ می باشد.




منابع


– بیضایی، سیاوش.۱۳۸۲٫ خاستگاه ربع پرده در موسیقی ایران. فصلنامه ماهور سال ششم شماره ۲۱


– برکشلی،مهدی. ۱۳۵۷٫ اندیشه های علمی فارابی درباره موسیقی.تهران: پژوهشگاه موسیقی شناسان ایران




مهاجری،شاهین. شبیه سازی فواصل گام ۲۴ قسمتی مساوی براساس هارمونیک یازدهم

(آخرین دسترسی ۲۶/۰۲/۲۰۱۸)

www.harmonytalk.com/id/18190




– Alves ,William.2013. Music of the Peoples of the World. Boston:Schirmer


– Skinner, Miles Leigh.2007. Toward a Quarter-tone Syntax: Analyses of Selected Works by Blackwood, Haba, Ives, and Wyschnegradsky.

(آخرین دسترسی ۱۹/۰۴/۲۰۱۷)

http://www.tierceron.com/diss/intro/intro.pdf




– Helmholtz , Hermann . 1885. On the Sensations of Tone as a Physiological Basis for the Theory of Music. London:
Longmans, Green.

(آخرین دسترسی ۱۹/۰۴/۲۰۱۷)

https://archive.org/details/onsensationsofto00helmrich



– Huygens-Fokker Foundation. List of intervals.

(آخرین دسترسی ۱۹/۰۴/۲۰۱۷)

http://www.huygens-fokker.org/docs/intervals.html




– Ghrab , Anas.2005. Occident and Intervals in “Arabic Music,” from the Seventeenth Century to the Arabic Music Congress. the world of music vol. 47(3)

(آخرین دسترسی ۱۹/۰۴/۲۰۱۷)


https://www.academia.edu/860399/The_Music_of_Others_in_the_Western_World



– Keenan,Dave.1999. A note on the naming of musical intervals.

(آخرین دسترسی ۱۹/۰۴/۲۰۱۷)

http://www.dkeenan.com/Music/IntervalNaming.htm


– Mercator’s comma٬

(آخرین دسترسی ۰۲/۰۵/۲۰۱۷)

http://tonalsoft.com/enc/m/mercator-comma.aspx




– ۵۳ equal temperament


(آخرین دسترسی ۰۲/۰۵/۲۰۱۷)

https://en.wikipedia.org/wiki/53_equal_temperament



– Holdrian comma


https://en.wikipedia.org/wiki/Holdrian_comma#Mercator.27s_comma_and_the_Holdrian_comma


(آخرین دسترسی ۰۲/۰۵/۲۰۱۷)


– Schulter , Margo.2014. Are there intervals in Eastern music using the eleventh harmonic, such as the neutral third 11/9


https://www.quora.com/Are-there-intervals-in-Eastern-music-using-the-eleventh-harmonic-such-as-the-neutral-third-11-9


(آخرین دسترسی ۱۹/۰۴/۲۰۱۷)





فواصل خنثی یا میانه (III) مطالب مشابه

گفتگوی هارمونیک چهارده ساله شد

گفتگوی هارمونیک چهارده ساله شد
3f04255dc7489a4c5d8b63d1be827b9e -

گفتگوی هارمونیک چهارده ساله شد موسیقی

2018-04-07 16:25:57






گفتگوی هارمونیک جشن چهاردهمین سال فعالیت خود را برگزار کرد. سال گذشته تلخ ترین سال فعالیت این مجله بود؛ چراکه یکی از مهمترین نویسندگان و نظریه پردازان حوزه فلسفه و هنر ایران، محسن قانع بصیری که این مجله افتخار همکاری با او را داشت، روی در نقاب خاک کشید. سال گذشته همچون دوازدهمین سالگرد تولد ژورنال گفتگوی هارمونیک، نشست سالیانه در منزل این اندیشمند فقید برگزار شده بود و در این برنامه نیز یاد ایشان گرامی داشته شد.



سایت در سال گذشته سه بار به صورت ناپیوسته، به دلیل تغییرات در مالکیت دامین و سرور، از دسترس خارج شد. در این جابجایی بعد از ۱۳ سال اسپانسری دامین سایت توسط بنیان گذار این ژورنال، کامران وطن آبادی، این دامین به سردبیر سایت منتقل شد که جا دارد در همین جا از همکاری صمیمانه و بی دریغ ایشان تشکر کنیم؛ امیدواریم در این سال، همچون گذشته، شاهد همکاری با این موسیقیدان و نویسنده گران مایه باشیم.





در دوره جدید فعالیت سایت قرار است همکاری جدی با مجموعه «پیکسل گروپ» با همراهی مرتضی تامندی و کامران خواجویی داشته باشیم؛ این همکاری در کنار اسپانسرینگ، یک طرح بنیادین برای تغییرات در محتوا و ظاهر سایت است که جزئیات آن به مرور زمان به اطلاع علاقمندان سایت می رسد.






تعداد مقاله های گفتگوی هارمونیک امروز از ۵۱۸۱ شماره گذشته است که از این بین ۲۵۲ شماره در شاخه جز و بلوز، ۱۵۵ شماره در شاخه راک، ۱۴۱ شماره در شاخه فیزیک و مهندسی موسیقی، ۷۰ شماره در شاخه موسیقی فیلم، ۲۳۳ شماره در شاخه موسیقی ملل، ۳۵۳ شماره در شاخه موسیقی معاصر، ۱۲۹۸ شماره در شاخه موسیقی کلاسیک غربی، ۲۴۹۹ شماره در شاخه موسیقی کلاسیک ایرانی، ۱۸۸ شماره در شاخه مبانی نظری موسیقی کلاسیک، ۳۲۶ شماره در شاخه مصاحبه و گفتگو، ۶۵۶ شماره در شاخه مطالب عمومی، ۷۹۸ شماره در شاخه نقد و بررسی، ۵۹۸ شماره در شاخه اخبار موسیقی، ۸۲ شماره در شاخه تئوری و مبانی موسیقی جز، ۳۱۹ شماره در شاخه دانستی های موسیقی و ۵۷۳ شماره در شاخه ساز و نوازندگی به انتشار رسیده است.





این جشن دیشب با حضور تعدادی از نویسندگان سایت از جمله آروین صداقت کیش، رضا ضیایی، سعید یعقوبیان، سجاد پورقناد و کامیار صلواتی و مترجمان سایت منیره خلوتی و محبوبه خلوتی برگزار شد.




گالری آرگون با مدیریت کارگردان و مستند ساز نام آشنا، آرش رئیسیان، پذیرای نشست صمیمی نویسندگان و مترجمان گفتگوی هارمونیک بود که جا دارد از تمام اعضای محترم این گالری برای همراهی صمیمانه و مهمان نوازی شان قدردانی کنیم.

در این سال قصد داریم با همکاری گالری دارگون، برنامه های مشترکی را برگزار کنیم که متعاقبا خبرهای آن روز سایت منتشر می شود.


ژورنال گفتگوی هارمونیک قصد دارد در سال جدید فعالیت خود، با دعوت از نویسندگان جدید برای همکاری مداوم با سایت، در زمینه مقالات آموزش موسیقی و همچنین، حوزه سازسازی، مطالب جدیدی را ارائه نماید.





گفتگوی هارمونیک از همراهی و همدلی بی چشم داشت نویسندگان و مترجمان سایت صمیمانه سپاسگزار است و امید دارد که این عزیزان همواره با کوشش بی دریغ خود به محتوای موجود در زمینه موسیقی بیفزایند.




گفتگوی هارمونیک چهارده ساله شد مطالب مشابه

شکوری: همه انسان ها یگانه هستند

شکوری: همه انسان ها یگانه هستند
604d906d5c9a5b1a50d943adfd4a4939 -

شکوری: همه انسان ها یگانه هستند موسیقی

2018-04-06 16:26:17





شهره شکوری

شما غیر از نوازندگی پیانو کار آهنگسازی هم می کنید، چگونه می شود به نظر شما یک هنرجوی خلاق تربیت کرد؟ آیا اصلا چنین کاری می شود انجام داد؟

خلاقیت یه مبحث بزرگ و جالب است، حالا بخواهم کوچک و خلاصه بگویم، اول اینکه جدیت زیاد خلاقیت را از بین می برد یعنی باید حتما یک طنز داشت، یک چیزی باید داشت که در آن سبکی باشد، فکر هنرجو را شلوغ نباید بکنیم، چه آن بچه ای که دارد کار هنری انجام می دهد، چه آن انسان بزرگسال، چون زمانی که شلوغ باشد اصلا فرصت نمی کند چیزی را پیدا کند و خلق کند؛ یکی از کلید اصلی خلاقیت این است که ذهن تان خلوت باشد تا بتوانید کار کنید، بتوانید فکر بکنید به چیزی جدید؛ دوم، شکایت کردن، غر زدن جایز نیست! باید نگاه کنید ببینید چه کاری می توانید بکنید، ببینید که تمام هنرمندانی که در رشته های مختلف در دنیا بوده اند و مردم دوست شان داشته اند، چه چیزی را جابجا کرده اند؛ بیشتر آنها نه از خانواده های مرفه بوده اند، نه از خانواده هایی بوده اند که امکانات تحصیلی و بهترین رفاه را داشته اند…


من فکر می کنم هر کسی در دنیا به همان شکلی که یک اثر انگشت خاص دارد، یک سری خصوصیت های یگانه هم دارد؛ پس هرکس در این دنیا یک اثر انگشتی دارد و یک خلاقیت منحصر به فرد می تواند داشته باشد و اگر هوشیار یا خوش شانس باشد می تواند کشف اش کند.


در مورد برنامه های که در آینده خواهید داشت بفرمایید، آیا ضبطی انجام خواهید داد یا کنسرتی دارید؟ لطفا برای شنوندگان برنامه ما بفرمایید؟

بله، برنامه های در دست دارم و به زودی انشالله تمام می شود، یکی از کارهایی که اخیرا داشتم را در استدیویی در لندن که یک استودیوی قدیمی و خیلی خوب است، ضبط کرده ام و الان مشغول ادیت آن هستم. بعد یک سری کار دیگر هم در دست دارم و یک سری کنسرت و برنامه های مختلف؛ تازگی کنسرت اخیرم در فستیوال بود، اینجا تمام شد، کنسرت های بعدی هم به زودی در راه است.


برای کنسرت در ایران برنامه ای ندارید؟

بله، امیدوارم بتوانم در ایران هم فعالیت های بیشتری داشته باشم، از نظر برنامه و کنسرت و اجراهای کاراهایم و هم از نظر همکاری باموزیسین های ایران… دوست دارم کلاس های جمعی بگذارم و یکی دیگر از چیزهای که خیلی دوست دارم دوباره اتفاق بی افتد تکرار کارگاهم در نیشابور است. اخیرا یک کلاس در آموزشگاه بیان با مدیریت آقای بیان در نیشابور داشتم، کارگاه موسیقی بود که خیلی استقبال شد و شاگردان خیلی را خوبی آنجا دیدم؛ شاگردانی مشتاق و خواهان یادگیری… چقدر هم خوب کارمی کنند، دیگر امیدوارم این اتفاقات بیشتر پیش بیاید.

شکوری: همه انسان ها یگانه هستند مطالب مشابه

شکوری: همه انسان ها یگانه هستند

شکوری: همه انسان ها یگانه هستند
604d906d5c9a5b1a50d943adfd4a4939 -

شکوری: همه انسان ها یگانه هستند موسیقی

2018-04-06 16:26:16





شهره شکوری

شما غیر از نوازندگی پیانو کار آهنگسازی هم می کنید، چگونه می شود به نظر شما یک هنرجوی خلاق تربیت کرد؟ آیا اصلا چنین کاری می شود انجام داد؟

خلاقیت یه مبحث بزرگ و جالب است، حالا بخواهم کوچک و خلاصه بگویم، اول اینکه جدیت زیاد خلاقیت را از بین می برد یعنی باید حتما یک طنز داشت، یک چیزی باید داشت که در آن سبکی باشد، فکر هنرجو را شلوغ نباید بکنیم، چه آن بچه ای که دارد کار هنری انجام می دهد، چه آن انسان بزرگسال، چون زمانی که شلوغ باشد اصلا فرصت نمی کند چیزی را پیدا کند و خلق کند؛ یکی از کلید اصلی خلاقیت این است که ذهن تان خلوت باشد تا بتوانید کار کنید، بتوانید فکر بکنید به چیزی جدید؛ دوم، شکایت کردن، غر زدن جایز نیست! باید نگاه کنید ببینید چه کاری می توانید بکنید، ببینید که تمام هنرمندانی که در رشته های مختلف در دنیا بوده اند و مردم دوست شان داشته اند، چه چیزی را جابجا کرده اند؛ بیشتر آنها نه از خانواده های مرفه بوده اند، نه از خانواده هایی بوده اند که امکانات تحصیلی و بهترین رفاه را داشته اند…


من فکر می کنم هر کسی در دنیا به همان شکلی که یک اثر انگشت خاص دارد، یک سری خصوصیت های یگانه هم دارد؛ پس هرکس در این دنیا یک اثر انگشتی دارد و یک خلاقیت منحصر به فرد می تواند داشته باشد و اگر هوشیار یا خوش شانس باشد می تواند کشف اش کند.


در مورد برنامه های که در آینده خواهید داشت بفرمایید، آیا ضبطی انجام خواهید داد یا کنسرتی دارید؟ لطفا برای شنوندگان برنامه ما بفرمایید؟

بله، برنامه های در دست دارم و به زودی انشالله تمام می شود، یکی از کارهایی که اخیرا داشتم را در استدیویی در لندن که یک استودیوی قدیمی و خیلی خوب است، ضبط کرده ام و الان مشغول ادیت آن هستم. بعد یک سری کار دیگر هم در دست دارم و یک سری کنسرت و برنامه های مختلف؛ تازگی کنسرت اخیرم در فستیوال بود، اینجا تمام شد، کنسرت های بعدی هم به زودی در راه است.


برای کنسرت در ایران برنامه ای ندارید؟

بله، امیدوارم بتوانم در ایران هم فعالیت های بیشتری داشته باشم، از نظر برنامه و کنسرت و اجراهای کاراهایم و هم از نظر همکاری باموزیسین های ایران… دوست دارم کلاس های جمعی بگذارم و یکی دیگر از چیزهای که خیلی دوست دارم دوباره اتفاق بی افتد تکرار کارگاهم در نیشابور است. اخیرا یک کلاس در آموزشگاه بیان با مدیریت آقای بیان در نیشابور داشتم، کارگاه موسیقی بود که خیلی استقبال شد و شاگردان خیلی را خوبی آنجا دیدم؛ شاگردانی مشتاق و خواهان یادگیری… چقدر هم خوب کارمی کنند، دیگر امیدوارم این اتفاقات بیشتر پیش بیاید.

شکوری: همه انسان ها یگانه هستند مطالب مشابه

نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (VI)

نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (VI)
591e6674b43ea829ca732f0ae6a225c5 -

نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (VI) موسیقی

2018-04-05 16:26:02

اگر به این رویداد تاریخی از دیدگاه فرهنگ ملی بنگریم و آنچنان که نویسنده کتاب ایران گواهواره دانش و هنر… بررسی نموده و آواز خواندن چند بنای ایرانی را (که موسیقی دان حرفه ای هم نبوده اند و معلوم نیست که بدون ساز چه می خوانده اند) در مکه باعث رواج موسیقی ایرانی در مملکت عرب دانسته، بررسی کنیم، باید به این نتیجه برسیم که موسیقی ایرانی در دوران بهرام گور ساسانی (موسیقی دوران خسرو پرویز و داستان های نظامی درباره بارید و نکیسا مربوط است به حدود ۱۵۰ سال بعد از این واقعه) در حقیقت موسیقی هندی بوده و ایرانیان موسیقی خاص خود یعنی موسیقی ایرانی نداشته اند.


اما از دیدگاه موسیقی شناسی به این نتیجه می رسیم که در این دوران بین موسیقی ایرانی و هندی نمی توان تفکیکی قائل شد، چرا که در غیر این صورت دستان سازان و مطربان هندی نمی توانند در هر شهر و بُقعه ای خلق را خوش کنند و خوش باشند. این نوع فعل و انفعالات در ادبیات و شعر امکان ندارند و شاعران فارسی زبان در مکه و هندی زبان در شهرها و قصبات ایران فهمیده نمی شوند و نمی توانند رابطه برقرار کنند. شرط اولیه این اتفاق و رابطه، مشترک بودنِ زبان موسیقیایی است.


البته در زمان حال، از دیدگاه هنری و فنی، موسیقی ایرانی از موسیقی های عربی، ترکی، هندی یا اروپایی قابل تفکیک است و ویژگی آن بر دو پایه اصلی قرار دارد: اول نظام دستگاهی و ردیف های آن و دوم سازها و تکنیک های نوازندگی خاص موسیقی ایرانی. حتی آن موسیقی که تنها بر یکی از این دو پایه اصلی قرار داشته باشد، از دیدگاه هنری به حیطه موسیقی ایرانی وارد می شود. اگر ردیف دستگاهی با ویولن یا پیانو نواخته شود، ایرانی بودنش قابل شناسایی است هرچند که در این مورد عقاید مختلفی مطرح شده و جای بحث و نقد موجود است.

همچنین اگر یک آهنگ عربی یا ترکی و حتی یک والس اروپایی با ساز تار و تکنیک خاص موسیقی ایرانی نواخته شود، ایرانی نبودنش دقیقاً محرز نیست. اما از این دو پایه اصلی در طول تاریخ، تحقیقاً نشانی قدیمی تر از حدود ۲۰۰ سال پیدا نخواهیم کرد. با حدس و گمان می توان پنداشت که چنین تحولی در موسیقی ایران، یعنی استقرار آن بر نظام دستگاهی و سازهای خاص ایرانی احتمالاً در دوران صفویه آغاز شده است.


از دیدگاه جامعه شناسی، موسیقی ایرانی هم در زمان حال و هم در طول تاریخ آن، موسیقی ای است که مردم ایران – در هر دوره و زمانی – آن را می شناسند، می فهمند و مورد استفاده قرار می دهند.

نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (VI) مطالب مشابه

منبع : وب سایت گفتگوی هارمونیک

جان سوزان منتشر شد

نت پیانو

جان سوزان منتشر شد

جان سوزان منتشر شد موسیقی

2018-04-04 16:26:11



آلبوم موسیقی «جان سوزان» اثری در قالب کلاسیک ایرانی، با خوانندگی اسحاق انور، تنظیم حسین کاج و میلاد موحدی و تهیه کنندگی قاسم عابدین روانه بازار موسیقی شد. این آلبوم در ۲ بخش ابوعطا و بیات اصفهان ساخته شده که تنظیم بخش ابوعطا را حسین کاج و بخش بیات اصفهان را میلاد موحدی بر عهده داشته‌اند.



حسین کاج درباره این اثر تازه منتشر شده گفت: از شاخصه‌های «جان سوزان» این است که در حین اینکه اصالت موسیقی ایرانی را درون خود حفظ کرده است، دارای بافتی دو وجهی به صورت هُموفونیک و پُلی‌فونیک است. به این ترتیب که مخاطب در هنگام شنیدن اثر، بعضی جملات را دارای تنظیم هموفونیک و بعضی را به صورت پلی‌فونیک می‌یابد. این در حالی است که بیش‌تر کارهایی که در زمینه موسیقی ایرانی امروزه در بازار یافت می‌شوند شامل دو دسته هستند، دسته اول آثاری هستند که رنگ و بوی اصیل ایرانی را حفظ کرده‌اند و از نقطه نظر بافت کاملاً مونوفونیک هستند. دستۀ دوم کارهایی هستند که چندان به اصالت موسیقی ایرانی وفادار نمانده و بیش‌تر گرایش تلفیقی با جهت‌گیری مدرن دارند.



«جان سوزان» در مجموع چهار تصنیف و دو ساز و آواز دارد که شامل دو تصنیف و یک ساز و آواز در بیات اصفهان و دو تصنیف و یک ساز و آواز در ابوعطا است و تنظیم تصنیف‌ها در قالب ارکسترال انجام شده و در آن از گروه کامل سازهای زهی، بادی چوبی، کوبه‌ای و سازهای ایرانی استفاده شده است. همچنین تصنیف‌های این آلبوم با نام‌های «جان سوزان»، «صنما»، «شیدا» و «آی نگارا» هستند.



کاج آهنگساز و مدرس موسیقی افزود: در «جان سوزان» آهنگسازی ملودی‌های آوازی توسط محمد صادقی (که شاعر این مجموعه نیز هست)، انجام پذیرفته و آهنگسازی ملودی‌‌های مقدمه و میان بندها و همچنین تنظیم تصنیف‌ها در بخش ابوعطا توسط بنده و در بخش بیات اصفهان توسط میلاد موحدی انجام شده و نیز مسترینگ این آلبوم را کاوه عابدین به انجام رسانده است.



وی درباره روند تولید این آلبوم توضیح داد: بخش عمده‌ای از مراحل تولید «جان سوزان» ۹ سال قبل انجام شد اما بنا به دلایلی در استودیو معلق ماند و منتشر نشد تا اینکه سرانجام طی چند ماه گذشته کار مجدد به جریان افتاد و مراحل نهایی آن پایان یافت.


حسین کاج که آهنگسازی برای سریال «بانو» و ساخت سرود ملی صنایع دستی ایران را در کارنامه خود دارد افزود: یکی دیگر از شاخصه‌های این آلبوم، طولانی بودن نسبی زمان تصنیف‌ها است که البته سعی شده تنظیم به گونه‌ای باشد که تغییرات متنوعی در بافت موسیقی ایجاد شود و خط سیر افقی هر قطعه دارای پویایی باشد. همچنین ضبط و میکس این آلبوم که توسط قاسم عابدین، به صورت آنالوگ انجام شده باعث ایجاد صدایی گرم و تفکیک صوتی خوبی در ارکستر شده است، چنانچه شنونده صدای هر بخشی را که بخواهد دنبال کند به راحتی می‌تواند آن را در دل ارکستر بیابد.


در این آلبوم نوازندگانی همچون: زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر، زنده‌یاد شهریار فریوسفی، علی جعفری پویان، میثم مروستی، کریم قربانی، ناصر رحیمی، افسانه افشاری نسب، پاشا هنجنی، سینا جهان‌آبادی، آزاد میرزاپور، پوریا وزیری و علی رحیمی به نوازندگی پرداخته‌اند. همچنین همنوازی آواز در ساز و آواز بیات اصفهان با ساز نی، توسط داوود کلوانی و در بخش ابوعطا با ساز تار، توسط نیما دلنوازی به انجام رسیده است.


در طراحی جلد آلبوم نیز نام عوامل اصلی آلبوم برای عزیزان نابینا به خط بریل نوشته شده و در پشت جلد یاد دو استاد از دست رفته را گرامی داشته و نوشته شده است:

• شهریار فریوسفی، برای «جان سوزان» تار را جانانه و دلسوخته نواخت، اما حوصله نکرد و بیش از این تاب زمین را نیاورد و آسمانی شد. او نماند تا «جان سوزان» در تار و پود وجود نازنینش تنیده شود.


• علیرضا خورشیدفر هم که سودای سوتش از کرخه تا راین رفت، چنان زمختی کنترباس را با نجابت طبع لطیفش درهم ‌آمیخت، که ماندنی شد در ذهنمان. هنوز در برمان بود که «جان سوزان» جان گرفت.

• گرچه امروز نیستند، اما جایشان سبزِ سبز است میانمان.

جان سوزان منتشر شد مطالب مشابه